مینی بای پس معده چیست؟ + مزایا و عوارض
عمل مینی بای پس معده

مینی بای پس معده چیست؟ + مزایا و عوارض

یکی از بزرگ‌ ترین معضلات زندگی مدرن، اضافه وزن و عوارض متعدد آن است. بسیاری از افراد مشکل چاقی را با روش‌ های سنتی کاهش وزن مانند رژیم غذایی و ورزش برطرف می‌ کنند اما برخی دیگر نمی‌ توانند از این روش‌ ها به‌طور مؤثر استفاده کنند. علاوه بر این، درمان افراد چاق مبتلا به دیابت و چربی خون با استفاده از روش‌ های سنتی دشوار است. در چنین شرایطی، اغلب عمل معده برای لاغری مطرح می‌شود. عمل مینی بای پس معده یکی از جدیدترین روش‌ های جراحی چاقی است که به‌ تازگی مورد استقبال گسترده قرار گرفته است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این نوع جراحی لاغری آشنا شوید.

برای مشاهده فیلم عمل مینی بای پس معده ویدیو زیر را تماشا کنید:

عمل مینی بای پس معده چیست؟

عمل مینی بای پس معده (Mini Gastric Bypass) یکی از انواع روش های عمل لاغری سریع با کاهش وزن زیاد است. همانطور که از اسم آن پیداست، عمل مینی بای پس، نوع ساده شده جراحی بای پس معده است.

عمل مینی بای پس ترکیبی از عمل اسلیو معده و بای پس معده است. در این نوع جراحی لاغری، مانند بای پس سنتی، معده به دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم می شود، سپس بخش زیادی از معده دور زده می شود. در این روش معده کوچک کشیده تر شده و مانند اسلیو می شود. اما در این روش برخلاف عمل اسلیو نیازی به بریدن معده نیست و از همین رو نوعی عمل لاغری برگشت پذیر است.

در مینی بای پس معده بر خلاف بای پس کلاسیک معده، جراح روده کوچک و معده را تنها با یک آناستوموز (نقطه اتصال) به یکدیگر پیوند می زند؛ به همین علت به مینی بای پس معده، بای پس تک آناستوموزی هم می گویند.

در ویدیو زیر دکتر سعید شمس به طور مفصل درباره جراحی مینی بای پس توضیح داده اند:

نحوه عمل مینی بای پس معده چگونه است؟

این عمل ترکیبی از عمل بای پس معده و عمل اسلیو معده است. در عمل بای پس، کیسه کوچک‌ شده معده به روده کوچک وصل می‌ شود و در عمل اسلیو، معده صرفا کوچک می‌ شود و به شکل یک موز درمی‌ آید. اما همان طور که در عکس عمل مینی بای پس معده می بینید، در عمل مینی بای پس، از هر دو روش به‌ صورت بهینه استفاده می‌ شود. جراح ابتدا بخشی از معده را جدا می‌ کند تا یک کیسه به شکل موز ایجاد شود و سپس آن را به روده باریک پیوند می‌ زند.

در بسیاری از موارد، مینی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی انجام می‌ گیرد. لاپاراسکوپی روشی جدید در علم پزشکی است و عمل بسته را امکان‌ پذیر می‌ سازد. در این روش، یک برش کوچک در دیواره شکم ایجاد می‌ شود تا لوله بلند و نازکی به نام لاپاراسکوپ وارد بدن شود. لاپاراسکوپ مجهز به یک دوربین پیشرفته است و می‌ تواند تصاویر داخل شکم را در اختیار جراح قرار دهد. جراح با استفاده از این تصاویر عمل جراحی را انجام می‌ دهد.

عمل مینی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی دوره نقاهت بعد از عمل را کاهش می‌ دهد. علاوه بر این، روش لاپاراسکوپی باعث کاهش احتمال عفونت و درد شکمی می‌ شود و بنابراین نیاز به داروهای مسکن و آنتی‌ بیوتیک را کمتر می‌ کند. این مسئله هزینه عمل مینی بای پس معده را نیز کاهش می‌ دهد.

عمل مینی بای پس چه فرقی با عمل بای پس معده دارد؟

همان طور که گفتیم در عمل مینی بای پس تنها یک نقطه اتصال معده به روده کوچک وجود دارد، اما در عمل بای پس دو نقطه اتصال معده به روده کوچک وجود دارد. عمل مینی بای پس برای افراد مبتلا به چاقی مفرط مناسب تر است. و از طرفی به دلیل اینکه در روش مینی بای پس، حجم کیسه معده بیشتر از جراحی بای پس کلاسیک است، میزان بروز ناشی از جراحی لاغری نیز در این روش کمتر است.

آیا همه افراد چاق می توانند عمل بینی بای پس معده انجام دهند؟

خیر، تنها بیماران چاق با شاخص توده بدنی بالاتر از 40 و در برخی مواقع افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، بیماری های قلبی،فشار خون بالا، آرتروز مفاصل و … با شاخص توده بدنی بالای 30 کاندیدای مناسب برای این عمل لاغری هستند. تشخیص دقیق اینکه آیا شما کاندیدای مناسبی برای عمل مینی بای پس هستید یا خیر بر عهده جراح لاغری است.

میزان کاهش وزن بعد از عمل مینی بای پس معده چقدر است؟

کاهش وزن بعد از عمل مینی بای پس معمولا سریع و چشم گیر است و برای اکثر بیماران این کاهش وزن دائمی است. به طوری که میزان کاهش وزن بعد از این جراحی لاغری به شرح زیر است:

  • کاهش وزن در سه ماه اول: حدود یک سوم وزن اضافه بدن
  • کاهش وزن در یک سال اول: دو سوم تا سه چهارم وزن اضافه بدن

اکثر بیمارانی که این نوع عمل لاغری را انجام داده اند پس از گذشت یک تا دو سال از این جراحی، بیشترین کاهش وزن را تجربه می کنند. به طور کلی می توان گفت که بیماران به طور میانگین حدود 70 درصد از اضافه وزن خود را بعد از عمل مینی بای پس از دست می دهند و این کاهش وزن به مدت 10 سال ماندگار خواهد بود.

توجه: در صورتی که شما از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید و به طور منظم ورزش و فعالیت فیزیکی داشته باشید، به طور کلی به توصیه های جراحتان پایبند باشید، حتی ممکن است بیش از میزان گفته شده وزن کم کنید.

رژیم غذایی بعد از عمل مینی بای پس

  • از روز بعد از جراحی مجاز به مصرف آب و مایعات خالص و صاف شده هستید.
  • در هفته اول بعد از عمل مینی بای پس، مجاز به مصرف آب، چای، آبمیوه، شیر، ماست و دوغ هستید.
  • در هفته دوم بعد از جراحی مینی بای پس، علاوه بر مواردی که در هفته اول اجازه مصرف آنها را داشتید مجاز به مصرف سوپ های میکس شده هم هستید.
  • در هفته سوم بعد از جراحی مینی بای پس معده، می توانید پوره ها هم را هم به رژیم غذایی خود بیفزایید.
  • از هفته چهارم به بعد می توانید مصرف غذاهای نرم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • از هفته ششم به بعد می توانید به رژیم غذایی عادی خود بازگردید.

آیا عمل مینی بای پس معده خطرناک است؟

هر نوع عمل جراحی خطراتی را برای بیمار به وجود می‌ آورد، جراحی مینی بای پس نیز از این قاعده مستثنی نیست و گزارش‌ هایی درباره بروز برخی مشکلات بعد از انجام عمل مینی بای پس وجود دارد. برخی از عوارض مینی بای پاس به شرح زیر هستند:

  • بروز ریفلاکس صفرا که به التهاب مری منجر می‌شود؛
  • ایجاد کم‌ خونی؛
  • کاهش سطح ویتامین و آهن به دلیل کاهش جذب مواد مغذی و کالری به بدن؛
  • ایجاد فتق داخل شکمی؛
  • ایجاد زخم در محل پیوند معده به روده کوچک؛

فواید عمل مینی بای پس معده چیست؟

  • مهم‌ ترین مزیت جراحی مینی بای پس معده در مقایسه با سایر روش‌ های جراحی لاغری، کاهش وزن با سرعت و شدت بیشتر است. به طوری که سه ماه بعد از انجام این نوع جراحی، حدود یک‌ سوم وزن اضافی برطرف می‌ شود. یک سال بعد از عمل نیز حدود سه‌ چهارم دیگر وزن اضافی از بین می‌ رود.
  • احتمال بازگشت وزن بعد از عمل مینی بای پس معده، بسیار کمتر از سایر روش‌ ها مانند مینی بای پس کلاسیک و عمل اسلیو معده است. البته رعایت برنامه غذایی، ورزشی و پیروی از دستور پزشک ضروری است.
  • مزیت دیگر مینی بای پس معده بازگشت‌ پذیر بودن آن است. اگر فرد بعد از عمل دچار مشکل شود، پزشک می‌ تواند دستگاه گوارشی را به حالت قبل از عمل بازگرداند.
  • هزینه عمل مینی بای پس معده کمتر از هزینه عمل بای پس کلاسیک است.
  • مینی بای پس معده اغلب به‌صورت لاپاراسکوپیک انجام می‌ گیرد و بنابراین خطر بروز عفونت به حداقل می‌ رسد.
  • میزان درد شکمی و دوره نقاهت در این نوع عمل بسیار کمتر از سایر روش‌ های عمل معده برای لاغری است.
  • مدت زمان کوتاه عمل مزیت بعدی مینی بای پس به شمار می‌ رود؛ چرا که برخی افراد بسیار چاق نمی‌ توانند برای مدت طولانی بیهوش باشند.
  • باید اشاره کرد که بسیاری از پزشکان و محققان درمان قطعی دیابت نوع 2 با عمل لاغری را تأیید کرده‌ اند. در میان انواع روش‌ های عمل لاغری، عمل بای پس معده عملکرد بهتری در درمان دیابت نوع 2 دارد. همچنین سایر عوارض چاقی مانند فشار خون، درد قفسه سینه و مشکل تنفسی بعد از عمل مینی بای پس با سرعت بیشتری بهبود می‌ یابند.

سخن آخر

در حالت کلی، مینی بای پس معده یک روش کوتاه، ساده، موفقیت‌ آمیز و برگشت‌ پذیر برای لاغری است. این نوع عمل که بای پس تک آناستوموزی نیز نامیده می‌ شود، جایگزین مناسبی برای عمل بای پس کلاسیک معده است. بیماران پس از انجام مینی بای پس معده معمولا به مدت یک شب بستری می‌ شوند و پس از یک هفته استراحت به زندگی عادی و محیط کار برمی‌ گردند.

سوالات متداول

عوارض عمل مینی بای پس معده چیست؟

از جمله شایع ترین عوارض عمل مینی بای پس معده عبارتند از رفلاکس صفرا، کم خونی، ایجاد فتق داخل شکمی، ایجاد زخم در محل پیوند معده به روده کوچک و کاهش سطح ویتامین و آهن.

آیا احتمال بازگشت وزن بعد از عمل مینی بای پس زیاد است؟

خیر احتمال بازگشت وزن بعد از عمل مینی بای پس در صورتی که این عمل توسط جراح متبحر انجام شود و شما به مراقبت های بعد از عمل پایبند باشید بسیار کم است.

مدت زمان عمل مینی بای پس معده چقدر است؟

عمل مینی بای پس به روش لاپاراسکوپی انجام می شود و مدت زمان این جراحی کمتر از 2 ساعت است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
24 دیدگاه
22 دی 1399
کریم
دکتر جان من عمل مینی بای پس معده انجام دادم پیش شما فقط خواستم تشکر کنم از حراحی که انجام دادین واسم خیلی راضیم از عمل مینی بای پس که انجام دادم واقعا تشکر فراوان. همیشه سربلند باشید
22 دی 1399
ژیلا
دکتر جان من عمل مینی بای پس معده انجام دادم پیش شما فقط یکم مشکل پریدی دارم برای رفع مشکلم چکار کنم؟
    سلام مشکل پریودی برای خانم ها بعد از عمل مینی بای پس معده طبیعی است و به این دلیل که یکی از معایب عمل مینی بای پس معده ورود صفرا به درون معده و به درون مری است که این رفلاکس مزمن صفرا باعث اختلال در عادت ماهیانه خانم ها می شود. لذا برای درمان حتما به شماره واتس آپ 09120472785 پیام دهید و یک وقت مشاوره بگیرید. با تشکر
6 اردیبهشت 1400
امیر
سلام آقای دکتر من عمل مینی بای پس داشتم 1 سال و 8 ماه گذشته از عملم اما هنوز 15 کیلو گرم اضافه وزن دارم بعد این مدت، و با پیاده روی 37 کیلو کم کردم. چکار کنم کاهش وزن داشته باشم؟
22 تیر 1400
حبیب
سلام من از آقای دکتر یه سوال دارم بعد از عمل داروی جلوگیری از سنگ صفرا لازمه خورده بشه یا نه؟
7 اسفند 1400
خدیجه
سلام دکتر جان آیا افرادی که عمل مینی بای پس انجام میدن تو دوران پیری با کمبود ویتامین مواجه می شوند؟ آیا این افراد بعد از عمل مینی بای پس بارداری می توانند بشوند؟
    خیر این طرز تلقی اشتباه است. همه افرادی که عمل های چاقی انجام می دهند می توانند بارداری شود حال هر نوعی ار جراحی چاقی باشد. این جراحی برای افراد چاقی که می خواهند باردار هم شوند بسیار مفید است و جلوی بسیاری از عوارض بعد از بارداری را خاهد گرفت. اما در مورد کمبود ویتامین در دوران پیری هم افرادکه جراحی مینی بای پس کرده اند طبق دستور پزشک مکمل های ویتامین مصرف می کنند تا دچار این مشکل نشوند و با مصرف ویتامین ها این عارضه رخ نخواهد داد.
7 اسفند 1400
پوریا
دکتر میشه درمورد جذب در عمل مینی بای پس بیشتر توضیح بدین؟
25 تیر 1401
abnoos
سلام آقای دکتر من 2 ماهه که عمل مینی بای پس معده انجام دادم با وزن 133 کیلو و تا الان حدود 16 کیلو وزن کم کردم. از نظر شما کمک نیست؟ چون خودم احساس می کنم خیلی وزن پایین نمیاد.
    دوست عزیز روند کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به شرایط بدنی و مراقبت های بعد از عمل دارد. و روند کاهش وزن طی به مرور اتفاق می افتد و شما معمولا در ماه های اول کاهش وزن بیشتری خواهید داشت. و برای این موضوع اگر نگران هستید حتما با پزشک خودتان مشاوره بگیرید.
11 آبان 1401
ندا
سلام خسته نباشید آیا با BMI در حد ۳۲ و سن ۵۵ هم میشه عمل اسلیو یا مینی بای پس انجام داد
25 آبان 1401
Roz
بارداری بعد از عمل مینی بای پس معده امکانپذیره؟
19 آذر 1401
م.
من ۱۱۰ روزه عمل مینی انجام دادم و فهمیدم ۶ هفته باردار هستم ، ایا نگه داشتن جنین برای منو جنین مشکلات جدی بوجود میاره، خواهش میکنم صادقانه راهنمایی کنید.
5 تیر 1402
مهیار
سلام وقت بخیر بنده بی ام ای 43 دارم و میخوام عمل مینی بایپس انجام بدم. میخواستم بدونم هزینه عمل چقدر هست و اینکه امکان استفاده از بیمه پایه و مکمل درمان از طریق بیمارستان و جراح وجود داره یا نه؟ ممنون
    انتخاب نوع عمل باتوجه به نوع آزمایشات قبل از عمل و نوع خوردو خوارک و تصمیم پزشک انجام می شود درمورد هزینه ها بله برای بی ام آی 40 به بالا انجام می شود ولی باید در مطب با پزشک صحبت کنید.
10 مرداد 1402
رها
سلام دکتر من 2 سال پیش عمل مینی بای پس انجام دادم پیش پزشک دیگری، الان وزنم برگشته و اشتهام خیلی زیاده اصلا انگار نه انگار عمل کردم چکار باید بکنم؟
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878