لیست آزمایش های قبل از عمل لاغری

آزمایش های قبل از عمل لاغری

فهرست مطالب

انواع جراحی لاغری اعم از عمل اسلیو معده، بای پس معده و … جزء رایج ترین جراحی ها هستند که قبل از انجام آنها نیاز است که یک سری آزمایشات انجام دهید. اگر شما هم قصد انجام جراحی لاغری دارید اما نمی دانید آزمایش های قبل از عمل لاغری، چه آزمایش هایی هستند؛ با ما در ادامه همراه باشید.

جراحی لاغری یک رویداد مهم در طول زندگی افراد چاق است و ممکن است درصورت رعایت نکردن یک سری از اقدامات قبل از عمل، مانند آزمایش های قبل از عمل، انتخاب پزشک و… عوارض و حتی خطرات خاصی را به همراه داشته باشد.

برای امکان عبور ایمن ‌تر از جراحی چاقی و کاهش خطرات و عوارضی که می ‌تواند سلامت و ایمنی شما را به خطر بیندازد، جراح شما آزمایش‌ های پزشکی متعددی شامل آزمایش خون و قلب، آندوسکوپی معده و غیره را قبل از عمل چاقی تجویز می کند. در ادامه لیست آزمایشات قبل از عمل جراحی چاقی که نیاز است انجام دهید را آورده ایم.

چرا باید قبل از عمل چاقی آزمایش بدهم؟

ممکن است از شما خواسته شود که چندین آزمایش قبل از عمل لاغری انجام دهید که انجام این آزمایشات به دلایل زیر است:

  • هدف از غربالگری قبل از عمل، اطمینان از ایمن بودن شما در اتاق عمل و موفقیت و دوام طولانی مدت است.
  • جراح به کمک این آزمایشات می تواند روند کاهش وزن شما بعد از جراحی را به به تفصیل ارائه دهد.
  • نتایج این آزمایش ها بر تصمیم جراح شما و انتخاب بهترین عمل چاقی اثر گذار است.
  • این امر به تیم پزشکی کمک می کند تا بداند چگونه به شما در آماده سازی و بهبودی پس از جراحی کاهش وزن کمک کند.

آزمایش های قبل از عمل لاغری کدامند؟

تست های آزمایشگاهی متعددی برای ارزیابی سلامتی شما قبل از انجام عمل چاقی مانند اسلیو، بای پس معده و … توصیه می شود. در ادامه لیست معاینات یا آزمایش های پزشکی لازم قبل از عمل جراحی لاغری عبارتند از:

آزمایش EKG (الکتروکاردیو گرام)

از جمله آزمایشات قبل از عمل لاغری، آزمایش EKG است؛ این آزمایش به تشخیص فعالیت الکتریکی قلب شما کمک می کند. با این آزمایش ساختار و عملکرد دریچه‌ ها و حفره ‌های قلب شما ارزیابی می‌ شود.

تست استرس ورزش

از جمله آزمایشات قبل از اسلیو معده و بای پس معده تست استرس ورزش است. این تست شامل راه رفتن روی تردمیل یا استفاده از دوچرخه ورزشی و ارزیابی عملکرد قلب شما با استفاده از دستگاه EKG و فشار خون است.

اگر نمی توانید ورزش کنید، ممکن است مجبور شوید یک تست استرس دارویی انجام دهید که در آن دارویی به شما داده می شود تا جریان خون را به قلب شما افزایش دهد و تغییراتی را که در حین ورزش در قلب شما ایجاد می شود، ثبت کند.

سونوگرافی

در صورت احساس درد در ناحیه فوقانی سمت راست شکم، ممکن است مجبور شوید سونوگرافی از کیسه صفرا خود انجام دهید؛ این آزمایش قادر به تشخیص التهاب کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا خواهد بود، در صورتی که ناهنجاری در کیسه صفرا یافت شود، کیسه صفرا ممکن است در طی جراحی لاغری شما برداشته شود.

این آزمایش معمولاً یک تست سریع محسوب می شود و یک ارزیابی پزشکی غیر تهاجمی است. همچنین به موازات کیسه صفرا حفره شکمی و لگن بیمار نیز برای داشتن تصویر واضح از اندام مقعدی بدن به وسیله سونوگرافی پیش از عمل چاقی مورد مطالعه دقیق، جهت تعیین وضعیت قرار می گیرد.

تست تیروئید و آزمایش کامل خون از جمله هموگلوبین، آهن و سایر ویتامین ها

از جمله سایر آزمایش های قبل از عمل لاغری که باید انجام شود شمارش کامل خون، بررسی نحوه عملکرد غده تیروئید، سطح هموگلوبین خون و سایر ویتامین های بدن است. در صورتی که نتایج آزمایش غیر طبیعی باشد، ممکن است به انجام جراحی کاهش وزن به تعویق بیفتد.

ماموگرافی (مخصوص بانوان)

ماموگرافی نوعی تصویربرداری پزشکی از سینه بانوان است. پزشکان معمولا پس از انجام عمل جراحی لاغری برای خانم ها، انجام ماموگرافی را تجویز می کنند.

ماموگرافی منظم از بهترین آزمایشاتی است که پزشکان برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، گاهی تا سه سال قبل از وقوع، انجام می دهند.

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی، آزمایشی است که برای تشخیص هرگونه تغییر یا وجود ناهنجاری‌ در روده بزرگ (کولون) و رکتوم انجام می ‌شود.

در حین کولونوسکوپی، یک لوله بلند با قابلیت انعطاف پذیری (کولونوسکوپی) وارد رکتوم می شود، یک دوربین فیلمبرداری کوچک در نوک لوله به پزشک اجازه می دهد تا داخل روده بزرگ را مشاهده کند. این آزمایش برای تشخیص احتمال ابتلاء به سرطان روده بزرگ پیش و پس از انجام جراحی لاغری انجام می شود.

آندوسکوپی

این آزمایش روشی است که برای بررسی پوشش مری (لوله بلع)، معده و قسمت فوقانی روده کوچک (اثنی عشر) استفاده می شود. پزشک ممکن است این روش را برای تشخیص و درمان برخی از اختلالات دستگاه گوارش فوقانی انجام دهد.

اغلب از این تست برای بررسی علائم درد شکم، مشکل در عمل بلع، تهوع و استفراغ بیش از حد، وجود سوزش سر دل، کاهش وزن بیش از حد انتظار، کم خونی یا وجود خون در حرکات روده، استفاده می شود.

البته دلایل بسیار دیگری وجود دارد که ممکن است پزشک انجام آندوسکوپی قبل از اسلیو معده و سایر جراحی های لاغری را توصیه کند که یکی از آنها به دلیل خاطر جمع شدن جراح لاغری از عدم وجود اختلالات در دستگاه گوارش پیش از عمل چاقی است.

اشعه ایکس قفسه سینه

از دیگر آزمایش های قبل از جراحی لاغری، انجام اشعه ایکس قفسه سینه است. اشعه ایکس قفسه سینه تصویر سیاه و سفیدی از ریه ها، دنده ها، قلب و عضلات دیافراگم شما ارائه می دهد. این نوع تصویربرداری قبل از عمل معمولاً دو تا سه هفته قبل از جراحی انجام می شود و جراح چاقی، شما را در مورد هر گونه مشکل قلبی یا ریوی که می تواند باعث ایجاد عوارض در اتاق عمل شود، آگاه می کند.

مراحل گرفتن اشعه ایکس قفسه سینه به شرح زیر است:

  • در بیشتر موارد، رادیوگرافی قفسه سینه با ایستادن بیمار انجام می شود.
  • یک تکنسین به شما کمک می کند تا واضح ترین تصویر به دست آید.
  • درست قبل از گرفتن هر عکس از شما خواسته می شود یک نفس عمیق بکشید.

اگر هر یک از عوامل خطر یا شرایط زمینه‌ای شناسایی شود، جراح شما این مسائل را قبل از انجام جراحی برطرف می ‌کند.

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی (سونوگرافی) برای ایجاد تصویر متحرک از قلب استفاده می کند. این آزمایش نشان می دهد که آیا قلب شما در پمپاژ خون مشکل دارد یا خیر و می تواند به تعیین اینکه آیا شما در معرض خطر حمله قلبی یا نارسایی قلبی هستید، کمک کند.

این آزمایش روشی ایمن و غیرتهاجمی برای بررسی میزان عملکرد قلب شما است. انجام این آزمایش قبل از عمل لاغری معمولا در صورتی توصیه می شود که شما مشکل یا بیماری قلبی داشته باشید.

آزمایش سیگموئیدوسکوپی

سیگموئیدوسکوپی آزمایشی است که برای ارزیابی قسمت تحتانی روده بزرگ (کولون) استفاده می شود. در طول معاینه سیگموئیدوسکوپی، یک لوله نازک و انعطاف پذیر (سیگموئیدوسکوپ) به رکتوم وارد می شود، یک دوربین فیلمبرداری کوچک در نوک لوله به پزشک این امکان را می دهد که داخل رکتوم، کولون سیگموئید و بیشتر کولون نزولی را مشاهده کند.

یک معاینه سیگموئیدوسکوپی می تواند به پزشک شما کمک کند تا علل احتمالی درد شکم، خونریزی مقعدی، تغییر در عادات روده، اسهال مزمن و سایر مشکلات روده را پیش از عمل چاقی بررسی کند.

تست عملکرد ریوی

هدف از این آزمایش قبل از جراحی لاغری به ارزیابی خطرات احتمالی پس از جراحی مربوط است. تست های عملکرد ریوی اغلب برای افراد دچار چاقی مفرط و غیرطبیعی توصیه می شود.

سایر آزمایش های قبل از عمل لاغری

دیگر آزمایش های قبل از عمل جراحی لاغری با ذکر جزئیات عبارتند از:

آزمایش CBC (Complete blood count)

شمارش کامل خون (CBC) یک آزمایش خون است که برای ارزیابی سلامت کلی شما و تشخیص طیف گسترده ای از اختلالات از جمله کم خونی، عفونت و لوسمی استفاده می شود. یک آزمایش کامل شمارش خون چندین جزء و ویژگی های خون شما را اندازه گیری می کند، از جمله:

  • گلبول های قرمز که وظیفه حمل اکسیژن بر عهده آن ها است.
  • گلبول های سفید که با عفونت مبارزه می کنند.
  • هموگلوبین که تحت عنوان پروتئین حمل کننده اکسیژن در گلبول های قرمز شناخته می شود.
  • هماتوکریت، نسبت گلبول های قرمز خون به جزء مایع یا پلاسما در خون شما.
  • پلاکت ها که به لخته شدن خون پس از ایجاد زخم کمک می کنند.

افزایش یا کاهش خارج از حد استاندارد تعداد سلول ها همان گونه که در شمارش کامل خون مشخص می شود، امکان دارد نشان دهنده این باشد که شما به یک بیماری زمینه ای مبتلا هستید و نیاز به ارزیابی بیشتر دارید.

آزمایش DIFF (Differential Blood Count)

شمارش خون افتراقی یک آزمایش خون برای بررسی سطح گلبول های سفید است که می تواند وجود عفونت، بیماری یا واکنش آلرژیک را نشان دهد. پزشک شما ممکن است آن را به عنوان بخشی از آزمایشات معمول یا بررسی عفونت و سایر مشکلات قبل از عمل چاقی تجویز کند.

شمارش خون افتراقی میزان گلبول های سفید خون را اندازه گیری نمی کند، بلکه درصد و تعداد انواع گلبول های سفید را بررسی می کند و به دنبال سلول های نامنظم می گردد.

پزشک شما همچنین ممکن است برای یک تصویر کلی بهتر، شمارش گلبول های سفید معمولی را تجویز کند. گاهی اوقات، این آزمایش نیز با شمارش کامل خون انجام می شود که به آن CBC افتراقی می گویند. این آزمایش مشخصات تعداد گلبول‌ های سفید خون، به‌علاوه سایر سطوح گلبول ‌های خون، از جمله گلبول ‌های قرمز و پلاکت ‌ها را اندازه ‌گیری می ‌کند.

آزمایش BUN (Blood urea nitrogen)

یکی دیگر از آزمایش های قبل از عمل لاغری که معمولا انجام آن الزامی است، آزمایش نیتروژن اوره خون است. این آزمایش اطلاعات مهمی را در مورد عملکرد کلیه های شما نشان می دهد. آزمایش BUN میزان نیتروژن اوره را در خون شما اندازه گیری می کند.

آزمایش CR (Creatinine)

آزمایش کراتینین از آزمایشات قبل از اسلیو معده است؛ این آزمایش معیاری است که نشان می‌دهد کلیه ‌های شما چقدر کار خود را در فیلتر کردن مواد زائد خون انجام می ‌دهند. کراتینین یک ترکیب شیمیایی است که از فرآیندهای تولید انرژی در عضلات شما باقی مانده است.

اندازه گیری کراتینین در خون یا ادرار شما سرنخ هایی را برای کمک به پزشک در تعیین میزان عملکرد کلیه ها پیش از عمل چاقی ارائه می دهد.

آزمایش Na (Sodium)

از دیگر آزمایش های قبل از عمل جراحی لاغری، آزمایش اندازه گیری سدیم خون است؛ این آزمایش میزان سدیم خون را بررسی می کند. سدیم یک الکترولیت و ماده معدنی است، این ماده به حفظ تعادل سطح آب (مقدار مایع داخل و خارج از سلول ها) و الکترولیت های بدن کمک می کند. نقش سدیم همچنین در نحوه عملکرد اعصاب و عضلات انکار ناپذیر است.

آزمایش Ca (Calcium)

آزمایش خون کلسیم میزان کلسیم خون شما را اندازه گیری می کند. کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی در بدن شماست.

برای سلامت استخوان ها و دندان ها به کلسیم نیاز دارید. کلسیم همچنین برای عملکرد صحیح اعصاب، ماهیچه ها و قلب شما ضروری است.

حدود 99 درصد از کلسیم بدن شما در استخوان ها ذخیره می شود. 1% باقی مانده در خون گردش می کند. اگر کلسیم خون خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، ممکن است نشانه بیماری استخوان، بیماری تیروئید، بیماری کلیوی یا سایر شرایط پزشکی باشد.

آزمایش K (Potassium)

این آزمایش میزان پتاسیم خون را بررسی می کند. پتاسیم هم یک الکترولیت و هم یک ماده معدنی است، نقش پتاسیم همچنین در نحوه عملکرد اعصاب و عضلات مهم است.

سطح پتاسیم اغلب با سطح سدیم تغییر می کند؛ وقتی سطح سدیم بالا می رود، سطح پتاسیم کاهش می یابد و زمانی که سطح سدیم کاهش می یابد، سطح پتاسیم بالا می رود.

سطح پتاسیم نیز تحت تأثیر هورمونی به نام آلدوسترون است که توسط غدد فوق کلیوی ساخته می شود. میزان پتاسیم می تواند تحت تاثیر نحوه عملکرد کلیه ها، PH خون، مقدار پتاسیمی که می خورید، سطح هورمون در بدن، استفراغ شدید و مصرف برخی داروها مانند دیورتیک ها و مکمل های پتاسیم باشد.

برخی از درمان‌های سرطان که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند نیز می‌توانند سطح پتاسیم را بالا ببرند. سطح پتاسیم خیلی بالا یا خیلی کم قبل از جراحی چاقی می تواند جدی باشد.

سطوح غیر طبیعی پتاسیم ممکن است علائمی مانند گرفتگی یا ضعف عضلانی، حالت تهوع، اسهال، تکرر ادرار، کم آبی بدن، فشار خون پایین، گیجی، تحریک پذیری، فلج و تغییر در ریتم قلب ایجاد کند.

آزمایش FBS (Fasting Blood Sugar)

قند خون ناشتا یک آزمایش خون ساده و رایج برای غربالگری دیابت یا دیابت بارداری (در دوران بارداری) است که انجام آن قبل از عمل لاغری نیز توصیه می شود.

آزمایش TG (Thyroglobulin)

آزمایش تیروگلوبولین میزان تیروگلوبولین پروتئینی را در خون اندازه گیری می کند. تیروگلوبولین پروتئینی است که به وسیله غده تیروئید ترشح می شود. از آنجا که غده تیروئید یکی از غده های بسیار مهم است آزمایش تیروگلوبین نیز در دسته آزمایش های قبل از عمل لاغری قرار می گیرد.

تیروئید هورمون های تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) را تولید می کند که نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن از جمله هضم، باروری، رشد و ضربان قلب دارند. قبل از آزاد شدن در جریان خون، T3 و T4 به عنوان تیروگلوبولین در غده تیروئید ذخیره می شوند. در افراد سالم، غده تیروئید سطوح پایین تیروگلوبولین را همراه با T3 و T4 در جریان خون آزاد می کند.

آزمایش Chol (Cholesterol)

آزمایش کامل کلسترول که به آن پانل لیپیدی یا پروفایل لیپیدی نیز گفته می شود، یک آزمایش خون است که می تواند میزان کلسترول و تری گلیسیرید را در خون شما اندازه گیری کند.

آزمایش کلسترول می تواند به تعیین خطر تجمع رسوبات چربی در شریان ها کمک کند که می تواند منجر به باریک یا مسدود شدن شریان ها در سراسر بدن شود.

یکی از آزمایش های قبل از جراحی لاغری آزمایش کامل کلسترول است؛ زیرا سطوح بالای کلسترول اغلب یک عامل خطر مهم برای بیماری عروق کرونر است.

آزمایش ALT (Alanine Transaminase)

آلانین ترانس آمیناز که به عنوان آلانین آمینوترانسفراز شناخته می شود، آنزیمی است که عمدتاً در کبد شما یافت می شود، اگرچه در سایر قسمت های بدن نیز وجود دارد. این آنزیم نوعی پروتئین در سلول است که به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند و اجازه می دهد تا برخی فرآیندهای بدن اتفاق بیفتد.

هزاران آنزیم در سراسر بدن شما وجود دارد که وظایف مهمی دارند. آزمایش خون آلانین ترانس آمیناز  میزان ALT را در خون شما اندازه گیری می کند. سطح ALT در خون شما زمانی که کبد آسیب می بیند می تواند افزایش یابد، بنابراین پزشک اغلب از آزمایش خون ALT برای کمک به ارزیابی سلامت کبد شما قبل از عمل لاغری استفاده می کند.

آزمایش AST (Aspartate Transferase)

آسپارتات ترانسفراز که به عنوان آسپارتات آمینوترانسفراز شناخته می شود، آنزیمی است که در کبد، قلب، مغز، پانکراس، کلیه ها، ماهیچه ها و بسیاری از بافت های بدن شما وجود دارد؛ اگرچه می توان آن را در سراسر بدن یافت، اما AST بیشتر با سلامت کبد مرتبط است.

این آنزیم نوعی پروتئین در سلول است که به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند و اجازه می دهد تا برخی فرآیندهای بدن اتفاق بیفتد. آزمایش خون AST میزان آسپارتات ترانسفراز در خون شما را اندازه گیری می کند.

در بیشتر موارد، پزشک شما از آزمایش خون AST برای کمک به ارزیابی سلامت کبد شما پیش از جراحی لاغری استفاده می ‌کند. هنگامی که سلول های شما آسیب می بینند، AST می تواند به جریان خون شما نشت کند؛ به همین دلیل، سطوح بالای AST در نمونه خون می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

آزمایش Bili (Bilirubin)

یکی دیگر از آزمایش های قبل از عمل لاغری آزمایش بیلی روبین است؛ این تست میزان بیلی روبین موجود در خون شما را اندازه گیری می کند. از این آزمایش برای یافتن دلیل عارضه هایی مانند زردی، کم خونی و بیماری کبدی استفاده می شود.

بیلی روبین یک رنگدانه نارنجی مایل به زرد است که به طور معمول زمانی ایجاد می شود که بخشی از گلبول های قرمز شما تجزیه می شود. کبد شما بیلی روبین را از خون شما می گیرد و ترکیب شیمیایی آن را تغییر می دهد به طوری که بیشتر آن به عنوان صفرا از مدفوع شما عبور می کند.

اگر سطح بیلی روبین شما بالاتر از حد طبیعی باشد، نشانه آن است که یا گلبول های قرمز خون شما با سرعت غیرعادی در حال تجزیه هستند یا اینکه کبد شما مواد زائد را به درستی تجزیه نمی کند و بیلی روبین را از خون شما پاک نمی کند، یا اینکه  مشکلی در مسیری وجود داشته باشد که بیلی روبین را از کبد شما خارج کرده و به مدفوع شما وارد می کند.

آزمایش Alk (Alkaline Phosphatase)

آلکالین فسفاتاز یکی از آنزیم های موجود در بدن شماست. آنزیم ها پروتئین هایی هستند که به انجام واکنش های شیمیایی کمک می کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند مولکول های بزرگ را به قطعات کوچکتر تجزیه کنند، یا می توانند به مولکول های کوچکتر کمک کنند تا به یکدیگر بپیوندند و ساختارهای بزرگتری تشکیل دهند.

آلکالین فسفاتاز در سراسر بدن از جمله کبد، دستگاه گوارش، کلیه ها و استخوان ها وجود دارد. اگر علائم بیماری کبدی یا اختلالات استخوانی را نشان دهید، پزشک ممکن است آزمایش آلکالین فسفاتاز (ALP) را برای اندازه گیری میزان این آنزیم در خون شما و کمک به تشخیص مشکل تجویز کند.

آزمایش T3 (Triiodothyronine)

این آزمایش سطح تری یدوتیرونین (T3) را در خون شما اندازه گیری می کند. T3 یکی از دو هورمون اصلی است که توسط تیروئید شما ساخته می شود. آزمایش T3 اغلب برای تشخیص پرکاری تیروئید، وضعیتی که در آن بدن هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند، استفاده می شود.

آزمایش T4 (thyroxine)

آزمایش T4 میزان هورمون T4 را در خون اندازه گیری می کند. T4 یا تیروکسین توسط غده تیروئید تولید می شود، سطح T4 مهم است، زیرا T4 آنزیم های متعددی را افزایش می دهد که برای بدن انرژی تولید می کنند.

آزمایش TSH (Thyroid-stimulating hormone)

آزمایش TSH با این هدف انجام می شود تا مشخص شود غده تیروئید شما همانطور که باید کار می کند یا خیر؟ این تست می تواند به شما بگوید که دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید هستید یا خیر.

این آزمایش همچنین می‌ تواند اختلال تیروئید را قبل از بروز علائم تشخیص دهد. گفتنی است که TSH مخفف “هورمون محرک تیروئید” است و این آزمایش میزان این هورمون را در خون شما اندازه می گیرد.

آزمایش Alb (Albumin)

آزمایش خون آلبومین عملکرد کبد و کلیه شما را بررسی می کند. آلبومین پروتئین موجود در پلاسمای خون شماست.

سطوح پایین آلبومین ممکن است نتیجه بیماری کلیوی، بیماری کبد، التهاب یا عفونت باشد. سطوح بالای آلبومین معمولاً نتیجه کم آبی بدن یا اسهال شدید است.

آزمایش خون آلبومین میزان آلبومین خون شما را بررسی می کند  و کبد شما است که آلبومین می سازد. آلبومین از نشت مایع از جریان خون شما جلوگیری می کند. همچنین به ویتامین ها، آنزیم ها، هورمون ها و سایر مواد کمک می کند تا در سراسر بدن شما گردش کنند.

آزمایش آلبومین یکی دیگر از آزمایشات قبل از عمل لاغری است که در صورت تشخیص پزشک و وجود مشکل یا اختلال در کبد یا کلیه تجویز می شود.

آزمایش Pro (Total Serum Protein)

آزمایش Pro (Total Serum Protein) یکی دیگر از آزمایش های قبل از عمل لاغری است. این تست سطح پروتئین موجود در خون شما را اندازه گیری می کند؛ این تست می تواند به شما بینشی در مورد سلامت عمومی شما بدهد.

آزمایش VitD (Vitamin D)

وجود ویتامین D برای سلامت و استحکام استخوان ها و دندان ها ضروری است. در کل دو نوع ویتامین D وجود دارد که برای تغذیه مهم هستند. در جریان خون، ویتامین D2 و ویتامین D3 به شکلی از ویتامین D به نام 25 هیدروکسی ویتامین D، که به نام 25(OH)D نیز شناخته می شود، تغییر می کنند.

آزمایش خون ویتامین D سطح 25(OH)D را در خون شما اندازه گیری می کند. سطوح غیر طبیعی ویتامین D قبل از جراحی چاقی می تواند نشان دهنده اختلالات استخوانی، مشکلات تغذیه، آسیب اندام ها یا سایر شرایط پزشکی باشد.

آزمایش U/A (Urinalysis)

آزمایش ادرار برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات، مانند عفونت های دستگاه ادراری، بیماری کلیوی و دیابت استفاده می شود.

آزمایش ادرار برای بررسی ظاهر، غلظت و محتوای ادرار انجام می شود، به عنوان مثال، عفونت دستگاه ادراری می تواند ادرار را به جای شفاف شدن، کدر به نظر برساند.

افزایش سطح پروتئین ادرار ممکن است علامتی از بیماری کلیوی باشد، نتایج غیرمعمول آزمایش ادرار در اغلب موارد، نیاز به آزمایش بیشتری برای یافتن منبع مشکل دارند.

آزمایش S/E (SELENIUM)

این تست میزان سلنیوم خون را اندازه گیری می کند. سلنیوم به تنظیم عملکرد تیروئید کمک می کند و در عملکرد صحیح سیستم ایمنی نقش دارد.

برای ساخت آنزیم ها و پروتئین های مورد نیاز بدن به سلنیوم در مقادیر کم نیاز دارید. کمبود سلنیوم لزوماً علائم واضحی ایجاد نمی کند. با این حال، کمبود سلنیوم بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارد و ممکن است شما را بیشتر در معرض بیماری قرار دهد.

علائم کمبود سلنیوم شامل خستگی، ضعف عضلانی، تحلیل رفتن عضلات و مشکلات قلبی است. سطوح پایین سلنیوم همچون مناطقی که خاک دارای کمبود مواد معدنی است، احتمال دارد منجر به کمبود سلنیوم شود که بر استخوان ها و مفاصل اثر می گذارد و باعث مشکلات قلبی یا عقب ماندگی ذهنی می شود.

اگرچه سلنیوم جزء ضروری بدن است، اما در سطوح بالا می تواند خطرناک باشد. یکی از دلایل احتمالی مسمومیت با سلنیوم، خوردن گیاهانی است که در خاک بسیار غنی از سلنیوم رشد کرده اند.

آزمایش HCV (Hepatitis C Diagnosis)

شما ممکن است به ویروس هپاتیت C (HCV) آلوده شده باشید اما هیچ علامتی نداشته باشید. پزشک زمانی که خون شما را بررسی می کند و می بیند که سطح آنزیم های کبدی شما بالا است، می تواند متوجه وجود این ویروس شود. اگر این اطمینان حاصل شود، آزمایش ‌های دیگری برای تأیید ابتلای شما به این بیماری تجویز می‌شود.

آزمایش HIV (Diagnosis of HIV/AIDS)

آزمایش اچ آی وی، که غربالگری HIV نیز نامیده می شود، تنها راه تشخیص ابتلا به این ویروس است. چندین نوع آزمایش، خون یا سایر مایعات بدن شما را بررسی می کنند تا ببینند آیا شما آلوده هستید یا خیر. البته اکثراً نمی ‌توانند اچ ‌آی‌ وی را فوراً تشخیص دهند، زیرا بدن شما زمان می‌ برد تا آنتی ‌بادی بسازد یا تعداد کافی ویروس در درون شما رشد کند.

آزمایش HbA1c (Hemoglobin A1C)

از جمله آزمایشات قبل از عمل لاغری آزمایش هموگلوبین A1c (HbA1c) است که میزان قند خون (گلوکز) متصل به هموگلوبین را اندازه گیری می کند. هموگلوبین بخشی از گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه ها به بقیه بدن می رساند.

آزمایش HbA1c نشان می دهد که میانگین گلوکز متصل به هموگلوبین در سه ماه گذشته چقدر بوده است؛ این میانگین سه ماهه است زیرا معمولاً مدت زمان عمر گلبول قرمز نیز سه ماه است.

اگر سطح HbA1c شما بالا باشد، ممکن است نشانه دیابت یا یک عارضه مزمن باشد که این پتانسیل را دارد که باعث مشکلات جدی سلامتی از جمله بیماری قلبی، بیماری کلیوی و آسیب عصبی شود.

چه ارزیابی هایی پیش از عمل لاغری انجام می شود؟

در صورتی که پزشک با انجام آزمایش های قبل از عمل لاغری تشخیص دهد که شما کاندیدای مناسب انجام عمل لاغری هستید، علاوه بر مواردی که در قسمت های قبل گفتیم دیگر ارزیابی های همه جانبه دیگری نیز انجام می شود که عبارتند از:

  •  در ابتدای امر روانشناسان یا روانپزشکان وارد قضیه شده و به لحاظ روحی و روانی بیمار را آماده انجام عمل چاقی می کنند.
  • سپس متقاضی باید تحت نظر متخصص قلب و عروق قرار گیرد.
  • پس از ارزیابی های دقیق انجام شده در این دو مرحله، نوبت به مشورت با متخصص تغذیه می رسد.

گفتنی است تمامی مراحل باید طی شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ گونه خطر روحی، روانی و فیزیکی جان متقاضی عمل چاقی را تهدید نمی ‌کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس