بررسی کامل 4 علت اصلی یبوست بعد از عمل لاغری
یبوست بعد از عمل لاغری

بررسی کامل 4 علت اصلی یبوست بعد از عمل لاغری

انجام انواع جراحی لاغری اعم از اسلیو معده، بای پس و … می تواند باعث کاهش وزن چشمگیر فرد شود. اما این روش های جراحی عوارض خاص خود را نیز دارند مانند یبوست بعد از عمل لاغری که یکی از شایع ترین عوارض عمل لاغری است.

در این مقاله قصد داریم به دلایل یبوست بعد از عمل اسلیو معده، بای پس معده و سایر انواع جراحی لاغری و همچنین روش های پیشگیری و رفع یبوست بعد از عمل جراحی لاغری بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

اگر زمان کافی برای مطالعه این نوشتار را ندارید می توانید در ویدیو زیر توضیحات دکتر شمس جراح لاغری و لاپاراسکوپی را درباره یبوست بعد از جراحی لاغری بشنوید:

آیا بروز یبوست بعد از جراحی لاغری طبیعی است؟

یبوست بعد از عمل لاغری مانند اسلیو معده، بای پس معده و … امری طبیعی و شایع است و در اکثر مواقع موقتی است؛ بنابراین نیازی به نگرانی بابت این موضوع نیست.

در روزهای اولیه پس از جراحی ممکن است دچار یبوست شوید و این مشکل حداکثر تا یک ماه ادامه دار خواهد بود. البته در صورت رعایت مراقبت های بعد از جراحی لاغری و داشتن تغذیه مناسب احتمال بروز این عارضه به صفر درصد می رسد.

نشانه های یبوست بعد از عمل لاغری چیست؟

  • دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته: دفع مدفوع هر فرد سالمی باید 3 بار یا بیشتر در هفته باشد. در صورتی که دفع مدفوع شما کمتر از 3 بار در هفته است به احتمال زیاد یبوست دارید.
  • احساس تخلیه ناقص روده: در صورتی که پس از دفع مدفوع همچنان احساس پری و سنگینی در روده دارید، یعنی روده شما به طور کامل تخلیه نشده است و یبوست دارید.
  • دفع مدفوع سفت و خشک: در صورتی که دفع مدفوع به سختی انجام شود و حالت آن سفت و خشک باشد، ممکن است به یبوست مبتلا شده باشید.
  • زور زدن هنگام دفع مدفوع: دفع مدفوع باید به راحتی باشد و نیازی به زور زدن نداشته باشد، در صورتی که شما به هنگام دفع مدفوع زور می زنید به احتمال زیاد دچار یبوست شده اید و باید به فکر راهکاری برای درمان آن باشید.
  • درد شکمی و نفخ: یکی دیگر از علائم یبوست پس از جراحی لاغری، درد شکمی و نفخ است.

دلایل یبوست بعد از عمل لاغری چیست؟

به دلیل اینکه طی انواع جراحی لاغری اعم از عمل اسلیو، بای پس و … تغییرات گسترده ای بر روی دستگاه گوارش انجام می شود، بروز عوارضی مثل یبوست دور از انتظار نیست. اما دلایل یبوست بعد از جراحی لاغری چیست؟ در ادامه 4 دلیل اصلی بروز این مشکل را بازگو کرده ایم:

1- فیبر کافی مصرف نمی کنید

فیبر نقش بسیار مهمی در تشکیل مدفوع دارد. فیبر آب مدفوع را جذب می کند و باعث نرم تر شدن آن می شود. همچنین این ماده غذایی باعث می شود که حجم مدفوع افزایش پیدا کند و راحت تر دفع شود. به طور کلی فیبر به تحریک حرکات روده و دفع راحت تر مدفوع کمک شایانی می کند. معمولا پزشکان برای جلوگیری از بروز عوارض عمل اسلیو معده و سایر جراحی های لاغری مانند یبوست در رژیم غذایی شما توصیه فراوانی به مصرف مواد خوراکی حاوی فیبر می کنند. از جمله مواد خوراکی حاوی فیبر عبارتند از:

  • انواع میوه ها: توت فرنگی، انجیر، هلو، گلابی، تمشک و …؛
  • انواع سبزیجات: اسفناج، هویج، لوبیا سبز، کلم بروکلی، کاهو و ….؛
  • حبوبات: ماش، نخود، عدس، لوبیا و …؛
  • غلات سبوس دار: برنج قهوه ای، نان سبوس دار، جو دو سر و …؛

2- آب کافی نمی نوشید

یکی دیگر از دلایل اصلی یبوست بعد از عمل لاغری، عدم مصرف کافی آب در طی شبانه روز است. برای جلوگیری از بروز این عارضه از روزهای اولیه جراحی در رژیم اسلیو و سایر جراحی های چاقی توصیه فراوانی به مصرف حداقل 8 لیوان آب در روز توصیه می شود.

3- تغییر رژیم غذایی

پس از جراحی لاغری معده مانند اسلیو و بای پس معده حجم معده شما کمتر می شود. به همین دلیل شما پس از انجام این نوع جراحی ها سریع تر سیر می شوید، بنابراین باید به ارزش غذایی مواد خوراکی و نوشیدنی های مصرفی خود توجه داشته باشید. چرا که به دلیل تغییر رژیم غذایی بعد از عمل لاغری، عادات روده شما تغییر می کند و ممکن است دچار اختلالات گوارشی مانند یبوست شوید.

4- مصرف داروهای مسکن

مصرف داروهای مسکن بعد از جراحی لاغری، به خصوص داروهای مخدر مانند پتدین، کدئین و .. می توانند باعث یبوست شوند.

روش های پیشگیری از یبوست پس از عمل لاغری

  • آب کافی بنوشید: یکی از روش های عالی برای جلوگیری از یبوست بعد از عمل اسلیو معده و سایر جراحی های لاغری معده، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز است.
  • مواد غذایی حاوی فیبر بخورید: حتما در رژیم روزانه خود مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را قرار دهید و در صورت نیاز می توانید با مشورت پزشک خود از مکمل های حاوی فیبر استفاده کنید تا حداقل روزانه 15 گرم فیبر به بدن خود برسانید.
  • ورزش کنید: تحرک کافی داشتن تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از یبوست بعد از جراحی لاغری دارد. در روزهای اول توانایی انجام ورزش های سنگین را نخواهید داشت اما پیاده روی های کوتاه حتما داشته باشید تا علاوه بر جلوگیری از یبوست از پشیمانی بعد از اسلیو معده وبروز عوارضی مثل افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو جلوگیری کنید.

روش های رفع یبوست بعد از عمل جراحی لاغری

در اینجا روش های رفع یبوست بعد از عمل جراحی لاغری در خانه را آورده ایم. اما قبل از امتحان کردن این روش ها حتما با پزشک خود مشورت کنید، چرا که ممکن است این روش ها به نسبت وزن و شرایط بدنی شما برای شما مناسب نباشد. از جمله روش های درمان خانگی یبوست بعد از عمل لاغری عبارتند از:

  • روزانه یک فنجان دمنوش گل سرخ میل کنید.
  • هر شب 5 عدد انجیر را در آب بخیسانید و صبح قبل از خوردن صبحانه آن را با آب میل کنید.
  • به جای خوردن غذاهای سفت و خشک غذاهای نرم و پوره شده را بخورید.
  • در صورت صلاحدید پزشک می توانید هر 8 ساعت یکبار، یک قاشق شربت هیدروکسید منیزیم بخورید.
  • به جای اینکه سه وعده غذایی بخورید، وعده های غذایی خود را با حجم کوچک در 4 یا 5 وعده بخورید.
  • در هنگام غذا خوردن تمرکزتان بر غذا خوردن باشد و به طور کامل غذایتان را بجوید.
  • از مصرف غذاهای یبوست زا مانند غذاهای چرب، فرآوری شده و تند پرهیز کنید.
  • مصرف پروبیوتیک ها کمک شایانی به تحریک حرکات روده و دفع آسان تر مدفوع می کند.

از آنجا که جراحی کاهش وزن یک عمل حساس است، بهتر است از درمان های خانگی بدون مشورت پزشک پرهیز کنید. بهترین راهکار برای درمان یبوست بعد از عمل لاغری مراجعه به پزشک است، پزشکان معمولا در این شرایط داروهای ملین خوراکی را برای بیماران خود تجویز می کنند که از جمله این داروها عبارتند از:

  • ملین های نرم کننده مدفوع مانند کولاس؛
  • ملین اسمزی مانند MiraLAX یا Phillips’ Milk of Magnesia ؛
  • ملین های تحریک کننده مانند Dulcolax ؛

یبوست بعد از عمل لاغری چقدر طول می کشد؟

یبوست بعد از عمل جراحی لاغری معمولا در روزهای اولیه پس از جراحی به اوج خود می رسد و پس از گذشت مدت زمانی (یک ماه) به تدریج این مشکل شما رفع می شود. دلیل بروز این مشکل این است که بدن فرد به معده کوچک شده و رژیم غذایی جدید عادت ندارد. البته شما می توانید با رعایت نکات گفته شده در این مقاله تا حد زیادی از بروز این عارضه جلوگیری کنید.

در صورتی که پس از گذشت یک ماه از جراحی لاغری، همچنان یبوست دارید، نیاز است که این موضوع را حتما با جراح متخصص لاغری خود در میان بگذارید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878