4 دلیل اصلی استپ وزن بعد از عمل اسلیو معده (اصلی ترین علل)
استپ وزن بعد از عمل اسلیو

4 دلیل اصلی استپ وزن بعد از عمل اسلیو معده (اصلی ترین علل)

بیماران اسلیوی معمولا پس از جراحی حدود 80 الی 100 درصد از اضافه وزن خود را به تدریج طی دو سال از دست می دهند. البته برخی افراد ممکن است در مسیر کاهش وزن معضلاتی داشته باشند که یکی از آنها استپ وزنی است. دلیل استپ وزن بعد از عمل اسلیو می تواند متفاوت باشد که ما در این نوشتار به بررسی دلایل این مشکل پرداخته ایم.

در ویدئو زیر دکتر سعید شمس فوق تخصص جراحی لاغری درباره علت استپ وزن بعد از عمل اسلیو به طور کامل صحبت کرده اند؛ اگر زمان کافی برای مطالعه این نوشتار ندارید حتما ویدئو زیر را مشاهد کنید.

استپ وزن بعد از عمل اسلیو معده

 اگر تجربیات کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند را بشنوید متوجه می شوید که روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو در افراد مختلف متفاوت است و نمی توان به طور دقیق گفت که بعد از عمل اسلیو در ماه چند کیلو وزن کم میشود.

 به طور کلی بیشترین کاهش وزن بعد از هر نوع عمل لاغری (اعم از اسلیو و بای پس معده) طی یک سال الی یک سال و نیم پس از جراحی اتفاق می افتد.

در واقع روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده یا بای پسبه نسبت فاکتورهای مختلف اعم از ژنتیک فرد، نوع تغذیه و نوع سبک زندگی وزن فرد می تواند متفاوت باشد.

در صورتی که برای مدتی طولانی شاهد استپ وزنی بعد از عمل شدید، جای هیچ گونه نگرانی نیست! شما می توانید با تحرک بیشتر، نوشیدن آب کافی، محدودیت مصرف کربوهیدرات ها و عدم ریزه خواری این مشکل را برطرف کنید و شاهد کاهش وزن مجدد خود باشید.

قبل از هر چیز به شما توصیه می کنیم که ویدیو زیر را که دکتر سعید شمس درباره روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو صحبت کرده اند را گوش دهید:

دلایل استپ وزن بعد از عمل اسلیو

4 دلیل اصلی استپ وزنی بعد از عمل اسلیو عدم رعایت اصول تغذیه بعد از عمل اسلیو، نوشیدن آب کمتر از 8 لیوان در روز، کاهش فعالیت بدنی و ریزه خواری کردن است.

عدم پیگیری از رژیم غذایی اصولی

یکی از اصلی ترین علت کم نکردن وزن بعد از عمل اسلیو، می تواند رژیم غذایی غیراصولی و ناسالم شما باشد.

شما پس از اسلیو می توانید رژیم غذایی مناسب را از یک متخصص تغذیه یا اپلیکیشن های تخصصی رژیم غذایی بعد از اسلیو دریافت کنید. اصولا افراد در روزها و یا هفته های اول پس از جراحی، انگیزه بیشتری برای پایبندی به رژیم غذایی ارائه شده از سوی پزشک دارند اما با گذشت زمان ممکن است نسبت به ادامه رژیم تنبلی کنند.

برای مثال در تغذیه اسلیو توصیه می شود که مصرف کربوهیدرات ها و غذاهای پرکالری به شدت محدود یا حتی حذف شود. اما برخی از افراد پس از گذشت مدت زمانی از جراحی روی به مصرف مصرف کربوهیدرات ها و غذاهای پرکالری مانند انواع نوشابه ها و شیرینی جات می آورند که همین موضوع می تواند دلیل استپ وزن بعد از عمل اسلیو این افراد باشد.

عدم مصرف آب به مقدار کافی

یکی از توصیه هایی که جراحان لاغری پس از انواع جراحی لاغری اعم از اسلیو معده و بای پس دارند این است که روزانه حداقل باید 8 لیوان آب و مایعات سالم دیگر مصرف کنید.

یکی از مواردی که درباره نوشیدن مایعات بعد از عمل اسلیو به شدت به آن توصیه می شود این است که از نوشیدن آب یا سایر مایعات در هنگام خوردن وعده غذایی و نیم ساعت قبل و بعد از غذا بپرهیزید.

کاهش فعالیت بدنی

تغذیه و ورزش همیشه مکمل یکدیگر در تناسب اندام و لاغری بوده اند و هستند. بنابراین ورزش نکردن یا کاهش فعالیت بدنی می تواند یک دلیل استپ وزن بعد از عمل اسلیو باشد. معمولا پزشکان توصیه می کنند تا سه ماه پس از عمل اسلیو ورزش های سبک و پیاده روی انجام دهید اما پس از آن با مشورت جراح لاغری خود می توانید ورزش ها و فعالیت های بدنی سنگین تر هم داشته باشید.

البته شاید شما علاوه بر اینکه به رژیم غذایی بعد از اسلیو پایبند هستید، ورزش و تحرک هم داشته باشید اما باز هم دچار استپ وزنی بعد از عمل اسلیو شده باشید. در این صورت علت استپ وزنی بعد از عمل می تواند این موضوع باشد که بدن شما به آن حرکات ورزشی عادت کرده است و وقت آن رسیده است که ورزش خود را با شدت و فشار بیشتری انجام دهید تا بدن خود را به چالش بکشید. برای مثال اگر شنا می کنید دورهای شنای خود را افزایش دهید یا در کنار شنا پیاده روی هم انجام دهید.

ریزه خواری کردن

یکی دیگر از دلایل استپ وزنی بعد از عمل اسلیو، ریزه خواری کردن است. تصور غلطی که بسیاری از افراد دارند این است که ریزه خواری کردن اختلالی در روند کاهش وزن آنها ایجاد نمی کند زیرا مصرف مواد خوراکی بسیار کم است. اما در صورتی که در طول زمان، ریزه خواری کردن باعث افزایش کالری دریافتی و استپ وزنی بعد از اسلیو می شود.

روش های جلوگیری از استپ وزنی

همان طور که گفتیم استپ وزنی بعد از عمل اسلیو، نگران کننده نیست و شما تنها با رعایت چند نکته ساده می توانید این مشکل را پشت سر بگذارید. از جمله روش های جلوگیری از استپ وزنی عبارتند از:

  • عدم مصرف خوراکی و نوشیدنی های پرکالری؛
  • پرهیز از ریزه خواری کردن؛
  • مصرف هر وعده غذایی به صورت سالم و متعادل؛
  • مصرف آب و نوشیدنی های سالم (بدون قند و طبیعی)؛
  • در اولویت قرار دادن مصرف پروتیئن های بدون چربی در رژیم روزانه؛
  • کنترل استرس؛
  • داشتن خواب کافی؛
  • داشتن فعالیت بدنی و تحرک بیشتر؛
  • اندازه گیری کالری مصرفی روزانه؛
  • آهسته خوردن غذا و کامل جویدن آنها؛
  • مصرف به موقع مکمل ها و ویتامین های تجویزی پزشک؛
  • عمل به توصیه های جراح پس از عمل اسلیو؛
  • مراجعه به موقع پس از جراحی اسلیو به جراح؛

کلام آخر

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان روشی برای پیش بینی دقیق سرعت و میزان کاهش وزن پس از جراحی لاغری وجود ندارد. سرعت کاهش وزن پس از عمل اسلیو و بای پس معده در بین افراد مختلف بر اساس فاکتورهای مختلف می تواند متفاوت باشد و در این میان ممکن است برخی از افراد با استپ وزنی مواجه شوند.

دلیل استپ وزنی بعد از عمل اسلیو می تواند عدم رعایت رژیم غذایی، عدم تحرک کافی، عدم نوشیدن آب کافی در طول روز و ریزه خواری باشد. اما به هیچ عنوان استپ وزنی به معنای شکست عمل نیست. بلکه شما می توانید با رعایت یک سری نکات ساده از استپ وزنی رهایی پیدا کنید.

سوالات متداول دلیل استپ وزن بعد از عمل اسلیو

بهترین برنامه شوک برای استپ وزن پس از عمل اسلیو چیست؟

در اکثر مواقع شما می توانید با اجتناب از ریزه خواری، افزایش فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم استپ وزنی خود را بشکنید. اما اگر نیازمند برنامه شوک برای استپ وزن هستید می توانید با جراح خود مشورت کنید یا از متخصص تغذیه یا اپلیکیشن تغذیه بعد از جراحی لاغری کمک بگیرید.

احتمال استپ وزن بعد از کدام جراحی لاغری بیشتر است؟

احتمال استپ وزن بعد از هر روش جراحی وجود دارد و در واقع بروز این مشکل به ژنتیک فرد، نوع تغذیه و سبک زندگی فرد بستگی دارد.

چه افرادی بیشتر دچار استپ وزن بعد از عمل اسلیو می شوند؟

معمولا افرادی که به توصیه های جراح بعد از عمل اسلیو پایبند نبوده اند و سبک زندگی ناسالم داشته اند دچار این مشکل می شوند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878