باید و نبایدهای عمل لاغری
بایدها و نبایدهای بعد از عمل لاغری

باید و نبایدهای عمل لاغری

جراحی لاغری توانسته تا حد زیادی به افراد برای رسیدن به وزن ایده آل خودشان کمک کند. اما شما بلافاصله بعد از عمل لاغری با کاهش وزن روبه رو نخواهید شد؛ زیرا جراحی تنها یک ابزار در مسیر لاغری است و برای داشتن وزن دلخواه می بایست آگاهی کامل نسبت به بایدها و نبایدهای عمل لاغری داشته باشید.

در واقع دانستن بایدها و نبایدهای انواع جراح لاغری به لحاظ رژیم غذایی، فعالیت بدنی و به طور کلی سبک زندگی بعد از جراحی لاغری به شما کمک می کند که سریع تر و راحت تر به وزن دلخواه خود برسید.

به شما توصیه می کنیم که قبل از مطالعه این نوشتار ویدیو زیر را که توضیحات دکتر سعید شمس جراح لاغری به یکی از بیماران خود بعد از جراحی لاغری است را گوش کنید:

غذاهایی که باید و نباید بعد از جراحی لاغری مصرف کنید!

بعد از جراحی لاغری (اسلیو معده یا بای پس معده فرقی نمی کند)، معده جدید شما باید با غذاها و شرایط جدید سازگار شود و این مرحله نیاز به گذشت مدت زمان دارد. در این مدت زمان باید بدانید چه نوع غذایی برای شما بهتر است یا از مصرف چه خوراکی هایی باید اجتناب نمایید.

در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده و بای پس باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

حواستان به کالری مصرفیتان باشد

یکی از بایدهای بعد از عمل لاغری (تا آخر عمرتان) توجه به کالری مواد خوراکی و نوشیدنی های مصرفی شماست. آب یا نوشیدنی‌ های کم کالری گزینه های بهتری برای استفاده هستند؛ البته که بهترین نوع نوشیدنی برای شما مصرف آب بعد از جراحی چاقی خواهد بود.

شما با جراحی لاغری یک شانس جدید به زندگی خودتان بخشیده اید، بنابراین برنامه غذایی مناسب خود را تا حد امکان رعایت کنید. مصرف آب کافی و نوشیدنی های کم کالری را در اولویت قرار دهید و از مصرف نوشیدنی های شیرین که حاوی قند زیادی هستند اجتناب کنید.

نوشابه های گازدار ننوشید

در صورت مصرف نوشابه های گازدار، حباب و گاز موجود در آنها باعث عمل کربناته شدن در بدن می شود و در نهایت منجر به درد خواهد شد. بنابراین در صورت مصرف نوشیدنی های گازدار بعد از عمل اسلیو یا بای پاس انتظار بروز عوارضی همچون درد بعد از عمل اسلیو یا بای پس را نیز داشته باشید.

گازهای موجود در این نوع نوشیدنی‌ ها می‌توانند در معده شما جمع شوند و باعث کشیده شدن دیواره‌ های آن شوند که باز هم اندازه معده شما افزایش می‌ یابد. بنابراین اگر نمی خواهید که بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو یا بای پس را داشته باشید، توصیه می کنیم که حتی اگر قبل از این نوع جراحی ها نیز به خوردن نوشیدنی ها و نوشابه های گازدار عادت داشتید؛ آنها را ترک کنید تا پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده یا بای پس را به دنبال نداشته باشید.

از نوشیدن الکل اجتناب کنید

یکی دیگر از بایدها و نبایدهای عمل لاغری درباره مشروبات الکلی است که البته نظر هر پزشک درباره آن متفاوت است. برخی بر این باورند که دیگر الکل مصرف نکنید، برخی دیگر مصرف را 6 تا 12 ماه قبل و بعد از جراحی منع می کنند. با توجه به اینکه معده هر فرد ممکن است واکنش های متفاوتی را نشان دهد، پس به توصیه های پزشک خود توجه کنید.

از مصرف نوشیدنی در بین غذا خودداری کنید

درباره مصرف انواع نوشیدنی ها قبل، بعد و حین غذا پس از انواع جراحی چاقی بهتر است از یک ترفند عالی که قانون 30-30-45 است، پیروی کنید. قطعا 30 دقیقه قبل از غذا نوشیدنی نخورید، 30 دقیقه غذای خود را به آرامی بخورید و تا 45 دقیقه پس از پایان غذا نوشیدنی نخورید.

مصرف داروها و ویتامین ها را خودسرانه قطع نکنید

خیلی مهم است که بعد از جراحی اسلیو معده یا بای پس معده، مطابق با نظر و مشورت پزشک پیش بروید. صرفا چون حالتان بهتر شده و یا به نتیجه رسیده اید، نباید مصرف داروهای خود را متوقف کنید.

در ویدیو زیر دکتر سعید شمس جراح لاغری درباره مصرف ویتامین ها بعد از جراحی لاغری توضیحات کامل را داده اند:

ابتدا پروتئین بخورید

عذای خود را ابتدا با خوردن پروتئین شروع کنید، در این صورت خواهید دید که چقدر سریع تر سیر می‌ شوید. پروتئین کلید کمک به کاهش وزن اضافی است؛ بنابراین حواستان به پروتئین وعده های غذایی باشد و با مصرف آنها به روند کاهش وزن خود کمک کنید. می توانید از مرغ، گوشت قرمز، ماهی، پنیر، آجیل، سویا و غیره برای دریافت پروتئین لازم استفاده کنید.

غذای خود را به طور کامل بجوید

یکی دیگر از باید و نبایدهای عمل لاغری درباره نحوه غذا خوردن و جویدن غذاست؛ زیرا جویدن غذا در هضم و لاغری نقش زیادی دارد.

قبل از قورت دادن غذا مطمئن شوید که 20 تا 30 بار آن بجوید. همچنین توجه داشته باشید که جویدن با دهان بسته مانع از ورود هوای زیادی به معده خواهد شد.

مصرف چربی و کربوهیدرات ممنوع!

از غذاهایی که چربی و کربوهیدرات زیادی دارند، پرهیز کنید؛ چون مدت زمان زیادی در معده باقی نمی مانند و سریعا احساس گرسنگی خواهید کرد.

شایان ذکر است که در بعضی مواقع مصرف این غذاها باعث ایجاد برخی عوارض عمل اسلیو و بای پس مانند اسهال و استفراغ می شوند؛ پس حواستان به غذاهای چرب باشد.

مصرف میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید!

جراحی لاغری با تغییر سایز معده بر جذب ویتامین ها تاثیر می گذارد. به همین دلیل است که در بایدهای جراحی لاغری برای نگهداری این ویتامین ها در بدن، توصیه به مصرف میوه ها و سبزیجات می شود.

رژیم غذایی توصیه شده خود را دنبال کنید

پزشک در هر دوره بعد از جراحی رژیم های غذایی متفاوتی را برای شما تجویز می کند. حتما باید مطابق با این دستورات پیش بروید تا نتیجه دلخواه تان را ببینید.

دکتر سعید شمس درباره تغذیه و نوع خورد و خوراک بعد از عمل اسلیو و بای پس توضیحات کامل را داده اند:

سیگار کشیدن بعد از جراحی لاغری

سیگارکشیدن چه قبل و چه بعد از جراحی لاغری و کاهش وزن برای سلامتی مضر است. اما در مراقبت های بعد از اسلیو معده و بای پس معده به کرات درباره ترک سیگار و دخانیات صحبت می شود؛ چرا که مصرف دخانیات بعد از جراحی با خطرات بیشتری همراه است و ممکن است بر روی نتایج جراحی تاثیر منفی بگذارد.

سیگار کشیدن بعد از جراحی لاغری، معده جدید شما را باریک تر می کند. علاوه بر این، مونوکسید کربن موجود در دود باعث می شود سلول های خون کمتر بتوانند اکسیژن و مواد غذایی را به سلول های شما منتقل کنند. به همین دلیل است که توصیه می شود پس از جراحی کاهش وزن سیگار را برای همیشه ترک کنید. اما اگر نمی توانید سیگار را ترک کنید، حداقل باید به مدت 2 هفته تا 3 ماه از سیگار کشیدن خودداری کنید.

اگر می خواهید که بیشتر درباره مصرف سیگار و دخانیات بعد از جراحی چاقی بدانید حتما ویدیو زیر را مشاهده کنید:

جمع بندی

در حالی که رژیم های مختلف و ورزش های متنوع را برای کاهش وزن امتحان کردید و نتیجه ای نگرفته اید؛ جراحی لاغری می تواند منجر به از دست دادن مقدار زیادی از چربی های اضافی بدن شما شود. بدین ترتیب، به وزن دلخواه و ایده آل خود در کمترین زمان ممکن دست پیدا می کنید.

با این حال، مهم است که بدانید که عمل جراحی تنها یک قدم کوچک برای رسیدن به اندام متناسب است. برای داشتن تناسب اندام بعد از این نوع جراحی ها باید به بایدها و نبایدهای عمل لاغری پایبند باشید و تغییرات زیادی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید.

از جمله بایدها و نبایدهای جراحی لاغری که عبارتند از پایبندی رژیم غذایی ارائه شده توسط جراح لاغری، ترک سیگار و مشروبات الکلی، مصرف آب و نوشیدنی های کم کالری، مصرف میوه ها و سبزیجات، خودداری از مصرف نوشیدنی های گازدار و … .

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878