نوشیدن آب بعد از عمل جراحی چاقی

نوشیدن آب بعد از عمل لاغری

یکی از موارد بسیار مهمی که بعد از انجام جراحی لاغری باید به آن توجه شود، تامین آب مورد نیاز بدن است. در اینجا به اهمیت نوشیدن آب بعد از عمل لاغری و همچنین نوشیدنی های مجاز و غیرمجاز پس از جراحی لاغری خواهیم پرداخت.

جراحی های لاغری (جراحی باریاتریک) انواع مختلفی دارد که شامل عمل اسلیو معده، بای پس، مینی بای پس و … است؛ شما تنها در صورتی می توانید از نتیجه این گونه عمل ها راضی باشید که پس از آن به مراقبت های بعد از عمل لاغری پایبند باشید که یکی از نکات مراقبتی بسیار مهم نوشیدن مایعات بعد از جراحی لاغری است.

اهمیت نوشیدن آب بعد از عمل لاغری

اهمیت هیدراتاسیون

همه ما می دانیم که نوشیدن آب برای هیدراته ماندن، کمک به هضم و تقویت سلامت کلی مهم است. اهمیت هیدراتاسیون مناسب پس از انجام عمل جراحی کاهش وزن بیشتر می‌شود، زیرا می‌تواند به بهبود متابولیسم بدن و همچنین بهبودی سریع تر شما کمک کند.

بسیاری از مراکز جراحی توصیه می کنند که بیماران پس از  عمل جراحی چاقی اسلیو معده و بای پس معده در زمانی که در حال بهبودی هستند،  64 اونس (7لیوان) مایعات از جمله آب و سایر نوشیدنی های بدون قند و کافئین مصرف کنند.

در صورتی که بعد از عمل جراحی چاقی روزانه آب کافی بنوشید، سلامت بدن شما تا حد زیادی تضمین می شود و همچین مزایای زیر را به دنبال دارد:

• کمک به هضم غذا؛
  • ترمیم بافت ‌های آسیب دیده؛
  • دفع مواد زائد؛
  • تنظیم دمای بدن؛
  • جلوگیری از ایجاد عفونت و التهاب در بدن؛
  • حفظ تعادل الکترولیت ‌ها در بدن؛

نکاتی در رابطه با چگونگی نوشیدن آب بعد از جراحی لاغری

• به منظور جلوگیری از پر شدن بیش از حد معده، سعی کنید آب را به آرامی و به صورت جرعه جرعه بنوشید.
  • حداقل نیم ساعت قبل و بعد از غذا، آب ننوشید.
  • در طول روز، حداقل یک لیتر آب بنوشید و به مرور مصرف آن را افزایش دهید.
  • در روزهای اولیه بعد از عمل لاغری، ممکن است نوشیدن آب و مایعات برایتان دشوار باشد؛ اصلا نگران این موضوع نباشید، پس از گذشت مدتی به وضعیت نرمال بازخواهید گشت.

علائم کم آبی بدن بعد از عمل لاغری

به نظر شما چه چیزی ضروری تر است: غذا یا آب؟ در حالی که ما تمایل داریم زمان و انرژی خود را روی غذا متمرکز کنیم (تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی برای ناهار بخوریم یا برای شام درست کنیم؟) اما نوشیدن آب بسیار ضروری تر است.

در واقع، ما می توانیم تا 3 هفته بدون غذا بمانیم، اما بدون آب بیشتر از 3 یا 4 روز دوام نمی آوریم.

فکر می کنید که بدن شما کم آب شده است؟ یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص، بررسی رنگ ادرار است، اگر شفاف یا زرد کم رنگ به نظر می رسد، پس به اندازه کافی آب می نوشید. اما اگر رنگ ادرار شما به رنگ زرد تیره یا کهربایی است، وقت آن رسیده است که آب را به سبک زندگی خود به میزان قابل توجهی اضافه کنید.

سایر علائم هشدار دهنده کم آبی بدن بعد از عمل لاغری می تواند شامل موارد زیر باشد:

• کاهش مقدار ادرار
  • خشکی دهان و تورم زبان
  • سستی و خستگی
  • هوس قند

اگر هر یک از علائم شدیدتر کم آبی زیر را احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

• گیجی
  • غش کردن
  • تپش قلب
سرگیجه یکی از علائم شدید کم آبی بدن است.

علت کم آبی بدن بعد از جراحی لاغری چیست؟

شایع ترین علت، ننوشیدن آب کافی در طول روز است، اما مواردی مانند هوای گرم، نوشیدن بیش از حد کافئین یا الکل و ورزش کردن از دیگر عوامل هستند.

همچنین دلایل کمتری برای کم آبی وجود دارد که باید مراقب آنها بود، مانند استرس، برخی داروها، افزایش سن، بعضی از عمل های جراحی و سوختگی.

نوشیدنی های مجاز بعد از جراحی چاقی

در واقع هیچ مایعی عملکرد آب را برای سلامتی و سوزاندن چربی ها ندارد. اما به طور کلی نوشیدنی های مجاز بعد از جراحی چاقی عبارتند از:

• آب؛
  • آبمیوه های طبیعی بدون قند؛
  • آب سبزیجات؛
  • شیر کم چرب؛
  • دوغ های خانگی؛
  • چای بدون قند و شکر؛
  • نوشیدنی های حاوی الکتروتلیک که حاوی پتاسیم و سدیم هستند.

نوشیدنی های غیرمجاز بعد از عمل چاقی

با اینکه مصرف مایعات بعد از عمل لاغری از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ اما نه تمام مایعات. از جمله نوشیدنی های غیرمجاز بعد از عمل چاقی عبارتند از:

• نوشابه های قندی: مصرف نوشیدنی هایی که قند بالایی دارند مثل نوشابه ها، آبمیوه های شیرین و نوشیدنی های انرژی زا بعد از عمل لاغری ممنوع است.
  • نوشیدنی های الکل دار: مصرف هر گونه نوشیدنی الکل دار بعد از عمل لاغری ممنوع است؛ زیرا تاثیر منفی بر روی بهبود و بازسای بدن خواهد داشت.
  • نوشیدنی های کافئین دار: کافئین منجر به افزایش فشار خون و بروز مشکلات گوارشی می شود؛ بنابراین مصرف کافئین بعد از عمل لاغری باید تا حد ممکن محدود شود.