سن مناسب عمل لاغری چه سنی است؟
سن مناسب عمل لاغری چه سنی است؟

سن مناسب عمل لاغری چه سنی است؟

یکی از سوالات بسیاری از کاندیدای عمل جراحی لاغری این است که سن مناسب عمل لاغری چه سنی است؟ در واقع یکی از فاکتورهای اصلی عمل جراحی چاقی داشتن سن مناسب است و نمی توان در سنین پایین (کودکی) یا سنین بالا (سالمندی) این جراحی را انجام داد.

در این نوشتار با ما همراه باشید تا با شرایط سنی عمل لاغری، حداقل و حداکثر سن برای انجام این نوع جراحی صحبت کنیم.

حداقل سن برای انجام جراحی لاغری

اگر با محاسبه شاخص توده بدنی، متوجه چاقی خود شده اید و با پیروی از رژیم غذایی و انجام ورزش موفق به کاهش وزن نشده اید، به احتمال زیادی شما نیاز به انجام جراحی های چاقی مثل اسلیو معده، بای پس معده و … دارید؛ اما نه در هر سنی!

در صورتی که چاقی کودک شما بیش از حد باشد حداقل سن برای عمل لاغری برای کودکان 14 سال در نظر گرفته می شود، اما این عدد نمی تواند بهترین سن برای انجام جراحی چاقی باشد و تنها در صورتی که چاقی کودک بسیار شدید باشد و این چاقی زمینه ساز بروز بیماری های مختلف باشد، پزشک اقدام به این عمل می کند. اما در غیر این صورت پزشکان حداقل سن برای انجام جراحی چاقی را سن 18 سالگی می دانند.

در واقع اصلی ترین دلیلی که پزشکان برای از انجام جراحی های لاغری بر روی افراد زیر 18 سال امتناع می کنند این است که، در این سنین بدن افراد در حال رشد و تغییر است و ممکن است نتایج عمل چندان فاحش نباشد و یا حتی در سنین بالاتر این عمل بازگشت پذیر باشد.

حداکثر سن برای انجام عمل لاغری

افراد زیر 75 سال در صورت صلاحدید جراح لاغری می توانند عمل چاقی را انجام دهند، اما معمولا انجام این نوع جراحی ها برای افراد بالای 65 سالی که شرایط جسمانی مساعدی نداشته باشند، توصیه نمی شود. در این افراد ممکن است بدن آنها استقامت کافی را نداشته باشند و واکنش خوبی به جراحی نشان ندهد.

شایان ذکر است برخی افراد مسن مبتلا به بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون و …. می باشند که ممکن است این بیماری ها مانع کاهش وزن آنها شود، اما نا امید نشوید! در صورتی که این افراد زیر نظر بهترین جراح لاغری این عمل را انجام دهند، نه تنها به وزن دلخواه خود می رسند بلکه بسیاری از بیماری های زمینه ای آنها نیز درمان می شود.

عمل لاغری در سنین زیر 65 سال در صورتی که توسط یک جراح متبحر انجام شود، می تواند نتایج شگفت انگیزی را به دنبال داشته باشد، برای مثال این عمل در کنار کاهش وزن باعث افزایش طول عمر آنها و همچنین بهبود بیماری های مرتبط به چاقی می شود.

نگرانی های انجام جراحی لاغری در سنین بالا

انجام جراحی چاقی در سنین بالای 65 سال باید با احتیاط انجام شود؛ زیرا انجام جراحی بر روی این افراد ممکن است منجر به بروز عوارض عمل اسلیو معده، بای پس یا هر نوع جراحی دیگری که انجام می دهید شود و همچنین روند بهبودی فرد پس از جراحی در سنین بالا کندتر پیش می رود.  

یکی دیگر از نگرانی هایی که برای انجام جراحی لاغری در سنین بالا وجود دارد، نگرانی از نرسیدن به وزن دلخواه است؛ زیرا در این سنین چربی و کربوهیدرات در بدن به سختی تجزیه می شود. همچنین ممکن است جراحی لاغری در سنین بالا باعث شود که مواد معدنی در بدن این افراد کاهش پیدا کند و ویتامین های بدن کم شوند.

البته ما این نکات را جهت اطلاع به شما گوشزد کردیم و در صورتی که جراح شما تشخیص دهد که در سنین بالا می توانید جراحی لاغری انجام دهید و نکات مراقبتی بعد از جراحی لاغری را رعایت کنید، به احتمال زیاد جراحی شما با موفقیت انجام می شود.

بهترین سن برای جراحی لاغری چه سنی است؟

معمولا سن یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای انجام انواع جراحی ها اعم از جراحی لاغری است. در صورتی که شما در سن مناسب عمل لاغری انجام دهید، قطعا تاثیرات آن مطلوب تر خواهد بود.

به گفته جراحان متبحر بهترین سن برای انجام جراحی لاغری سنین 20 تا 50 سال است. در این سنین سوخت و ساز بدن به نحوی است که به راحتی می تواند با انجام جراحی کنار باید و دوره نقاهت جراحی در این سنین بسیار کمتر از سنین کمتر یا بالاتر از این بازه است.

به غیر از سن چه فاکتورهایی برای انجام جراحی لاغری مهم هستند؟

یکی از شرایط اولیه لازم برای انجام جراحی های لاغری داشتن شاخص توده بدنی بالای 35 (در برخی مواقع بالای 30) است؛ که با امتحان کردن روش های رایج لاغری مانند رژیم لاغری و انجام ورزش روزانه موفق به کاهش وزن شده اند.

کلام آخر

ما در این سری از مقالات وب سایت دکتر سعید شمس جراح لاغری، در مورد سن مناسب جراحی چاقی صحبت کردیم. انجام این جراحی برای افرادی که به سن بلوغ نرسیده اند انجام نمی شود، زیرا بدن آنها در مرحله رشد قرار دارد. همچنین به توصیه جراحان بهتر است این جراحی در افراد مسن بالای 65 سال نیز انجام نشود، زیرا ممکن است نتایج خوبی را به دنبال نداشته باشد.

سن مناسب عمل لاغری، سنین 20 تا 50 سالگی است. در صورتی که این افراد به جراح متبحر مراجعه کنند و به مراقبت های بعد از عمل پایبند باشند، به دلیل اینکه بدنشان در این سنین متابولیسم خوبی دارد، نتایج شگفت انگیزی از جراحی لاغری خواهند دید.

سوالات متداول

چرا انجام عمل لاغری برای کودکان توصیه نمی شود؟

اولا اینکه بدن کودکان (به خصوص کودکان زیر 15 سال) در حال رشد و تغییر است و بدن آنها نیاز به جذب مواد مغذی دارد. دوما بعد از جراحی لاغری نیاز است که فرد به یک سری نکات تغذیه ای و ورزشی پایبند باشد که این کار ممکن است برای کودکان سخت باشد.

آیا تنها داشتن سن مناسب عمل لاغری برای انجام این جراحی کافی است؟

خیر این جراحی نیاز به فاکتورهای مهم تری مثل شاخص توده بدنی و وضعیت سلامتی فرد دارد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878