بالن معده چیست؟ عوارض + مزایا
بالون معده

بالن معده چیست؟ عوارض + مزایا

چاقی یکی از مشکلات اکثر افراد جوامع مختلف است که می توان به کمک روش های مختلفی مثل رژیم غذایی، ورزش و عمل لاغری به وزن دلخواه رسید. عمل بالن معده (Intragastric balloon) یکی از روش های جراحی لاغری است که در چندین سال گذشته رواج داشت و امروزه به عنوان یک روش منسوخ شده شناخته می شود. اما بالون معده چیست و دلیل منسوخ شدن این روش جراحی لاغری چیست؟

عمل بالون معده چیست؟

بالن معده یکی از روش های جراحی لاغری است که جراحان امروزه از این روش استفاده نمی کنند و در عوض از روش های جراحی جایگزین مثل اسلیو معده، بوتاکس معده، بای پس معده و … استفاده می کنند. در این روش یک بالون سیلیکونی از طریق آندوسکوپی در معده فرد قرار می گیرد تا با محدود کردن فضای معده و همچنین میزان غذا، باعث کاهش وزن فرد شود.

مکانیزم بالون معده به این شکل است که بالون حجم زیادی از معده را اشغال می کند و شما بعد از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری پیدا خواهید کرد، بدین صورت با گذشت زمان شاهد کاهش وزن خود خواهید بود.

در واقع بالن معده یک نوع جراحی برای درمان چاقی نیست؛ بلکه به دلیل حجمی از معده که اشغال می کند باعث عوض شدن سبک غذا خوردن شما می شود و پس از برداشتن بالون از معده در صورت عدم رعایت رژیم غذایی و ورزش امکان بازگشت وزن به حالت اولیه بسیار زیاد است.

عمل بالن معده چگونه انجام می شود؟

1. بیمار باید به پشت دراز بکشد.
  2. پزشک داروی بی حسی را به فرد تزریق می کند (در این روش نیازی به بیهوشی عمومی بیمار نیست).
  3. از طریق روش آندوسکوپی، بالون داخل معده قرار می گیرد.
  4. از طریق لوله ای که به بالون متصل است، حدود 400 الی 700 سی سی نرمال سالین و 10 سی سی متیلن بلو تزریق می شود، تا بالون متسع شود.
  5. لوله متصل به بالن از طریق دهان خارج می شود و بالون حجیم شده داخل معده باقی می ماند.
  6. پزشک مجدد به کمک دوربین آندوسکوپ محل بالون را چک می کند تا مشکلی نداشته باشد.
  7. این جراحی حدود 30 دقیقه طول می کشد و بیمار حداکثر پس از 2 ساعت از بیمارستان ترخیص می شود.

مزایای بالن معده چیست؟

• به دلیل اینکه جراحی محسوب نمی شود، برای افرادی که از انجام عمل جراحی ترس دارند، مناسب است.
  • برگشت پذیر است.
  • یک روش موقتی است.
  • به کاهش علائم بیماری هایی همچون دیابت و فشار خون بالا کمک می کند.

عوارض بالن معده چیست؟

بالن معده تا چند سال پیش به عنوان یک روش کم تهاجمی شناخته می شد، اما پس از گذشت چند سال مشخص شد که نه تنها این روش یک روش ایمن نیست بلکه می تواند عوارض زیادی نیز داشته باشد. از جمله عوارض بالون معده عبارتند از:

• حالت تهوع و استفراغ؛
  • کاهش وزن اندک به نسبت سایر روش ها؛
  • رفلاکس اسید معده؛
  • ناراحتی معده؛
  • ایجاد عفونت؛
  • دل درد و کمر درد؛
  • انسداد ورود غذا به معده؛
  • سوء هاضمه؛
  • ترکیدن بالون؛

حالت تهوع و استفراغ

به دلیل اینکه بالون یک جسم اضافی در معده است ممکن است برخی از افراد پس از هر بار غذا خورد دچار حالت تهوع و استفراغ شوند.

حالت تهوع و استفراغ یکی از عوارض بالن معده است.

کاهش وزن اندک به نسبت سایر روش ها

بالن معده به نسبت روش های جدید جراحی لاغری، کاهش وزن کمتری را به دنبال دارد. برای مثال با اینکه هزینه اسلیو معده به نسبت هزینه بالن معده بیشتر است اما با عمل اسلیو معده حدود 90 درصد از اضافه وزن فرد از بین می رود؛ این در حالی است که بالون معده کاهش وزن کمتر از 30 درصد را به دنبال دارد.

رفلاکس اسید معده

طبق نظرات کسانی که بالون معده گذاشته اند، حدود 80 درصد از این فراد رفلاکس اسید معده را تجربه کرده اند. اصولا اکثر افراد چاق مشکل رفلاکس را دارند که با گذاشتن بالون این مشکل تشدید می شود.

ناراحتی معده

به دلیل وجود یک جسم خارجی در معده، فرد ممکن است دائما احساس ناراحتی معده داشته باشد و یا با جابجایی و تغییر جهت بالون، متوجه حضور یک شی خارجی در معده خود شود. این روش به هیچ عنوان برای افرادی که ناراحتی معده دارند مناسب نیست و می تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد.

ایجاد عفونت

بالن معده ممکن است به جداره های معده آسیب وارد کند و عفونت را به دنبال داشته باشد. ایجاد عفونت یکی از عوارض خطرناک بالون معده است که باعث منسوخ شدن این روش شده است.

دل درد و کمر درد

در صورت خوردن غذای زیاد و داشتن تحرک بالا ممکن است علائمی مثل دل درد و کمر درد را تجربه کنید.

انسداد ورود غذا به معده

در برخی افرادی که عمل بالون معده را انجام داده اند دیده شده است که بالون از هضم و عبور غذا از مری به معده جلوگیری کرده و این مشکل منجر به پارگی معده و درد زیاد در این ناحیه شده است.

سوء هاضمه

به دلیل اینکه بالون حجم زیادی از معده را اشغال می کند، منجر به کاهش کارایی آن می شود و قدرت هضم معده کمتر می شود. ایجاد سوء هاضمه در این شرایط می تواند عوارض خطرناکی بر روی معده داشته باشد.

ترکیدن بالون

یکی دیگر از عوارض خطرناک بالن معده، احتمال ترکیدن بالون در معده است که می تواند منجر به مرگ فرد شود! این مشکل معمولا در اثر فشار زیاد بر روی آن، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، چاقی بیش از حد و عدم رعایت نکات مراقبتی پس از عمل رخ می دهد.

از جمله علائم ترکیدن بالن معده می توان به آبی رنگ شدن ادرار، درد شدید شکمی، خونریزی از دهان، تب و استفراغ اشاره کرد. در واقع یکی دیگر از دلایل اصلی منسوخ شدن این روش جراحی همین عارضه خطرناک است.

بالون معده مناسب چه کسانی است؟

افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آنها 27 است می توانند عمل بالن معده را انجام دهند. البته این افراد در صورت امتحان کردن روش های رایج لاغری مثل رژیم غذایی و ورزش نتوانند وزنشان را کم کنند و همچنان 10 تا 30 کیلو اضافه وزن داشته باشند، می توانند این عمل را انجام دهند.

بالن معده برای چه افرادی مناسب نیست؟

• افرادی که اعتیاد به مصرف نوشیدنی های الکل دار دارند.
  • کسانی که از داروهای خاصی استفاده می کنند.
  • اشخاصی که سابقه جراحی معده یا مری را دارند.
  • بیماران مبتلا به نارسایی کلیه
  • افرادی که مبتلا به بیماری ها و ناراحتی های معده همچون زخم معده، زخم اثنی اشر یا بیماری های التهاب روده هستند.
  • کسانی که داروهای انعقاد خون استفاده می کنند.

مراقبت های بالون معده چیست؟

برای اینکه نتیجه عمل بالن معده مثبت باشد و از عوارض آن بکاهید نیاز است که نکات مراقبتی زیر را رعایت کنید:

• به پهلوی چپ بخوابید.
  • به هیچ عنوان به صورت دمر، طاق باز و یا روی شانه سمت راست نخوابید.
  • از خوردن غذاهای سفت و سخت پرهیز کنید.
  • خوردن غذاهای تند و پرادویه ممنوع است.
  • مصرف نوشیدنی هایی مثل قهوه، نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی و مشروبات الکلی ممنوع است.