مشاهده هزاران عکس قبل و بعد از لاغری و نظرات مراجعین در اینستاگرام ما Instagram
معکوس بای پس معده
معکوس بای پس معده

معکوس بای پس معده

admin 0 دیدگاه 5 اردیبهشت 1402

ممکن است شخصی پس از مشورت با جراح چاقی برای رفع ناتوانی در کاهش وزن، تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته باشد. حتی اگر آن فرد تمام توصیه های جراح خود را رعایت کرده باشد و همچنین از تغییرات زندگی که ممکن است پس از عمل خود رخ دهد، آگاه باشد، ممکن است در نتیجه جراحی بای پس معده دچار عوارض ناخوشایند یا جدی شود و کاهش وزن مناسبی نداشته باشد. در چنین مواقعی، ممکن است عمل معکوس بای پس معده در نظر گرفته شود. با این حال، بیماران باید به طور کامل درک کنند که این جراحی چیست و چه نتایجی خواهد داشت.

آیا می توان جراحی بای پس معده را معکوس کرد؟

جراحی بای پس معده در برخی موارد برگشت پذیر است؛ این گزینه برای افرادی که عوارض جانبی شدید یا غیرقابل کنترل را در نتیجه جراحی بای پس معده خود تجربه می کنند، توصیه شود .در جراحی معکوس بای پس معده، معده و روده به حالت اولیه خود برمی­گردد. با این حال، جراحی معکوس ممکن است برای برخی از افراد گزینه مناسبی نباشد.

معکوس بای پس معده چگونه است؟

در فرآیند معکوس بای پس معده، معده و روده ها را به جای اولیه خود باز می گرداند. با توجه به بازگشت محل قرار دادن به حالت قبل، بسیاری از بیماران ممکن است افزایش وزن را پس از عمل تجربه کنند. معکوس کردن بای پس معده همچنین ممکن است منجر به ایجاد مشکلات دیگری مانند بیماری های مرتبط با چاقی شود.

چه زمانی باید به معکوس بای پس معده فکر کنم؟

قبل از جراحی بای پس معده، جراح شما را از عوارض احتمالی در مورد روش های معکوس بای پس معده مطلع می کند. آنها همچنین با دستورالعمل‌های بعد از عمل، در رفع هر گونه نگرانی به شما کمک می‌کنند. با این حال، برخی از بیماران عوارض جانبی قابل توجهی را تجربه می کنند که ممکن است کیفیت زندگی آنها را بیش از سایرین که تحت این روش قرار گرفته اند، تحت تأثیر قرار دهد.

در نهایت با توجه به تمامی جوانب، معکوس بای پس معده ممکن است در نظر گرفته شود.

معکوس بای پس معده ممکن است توصیه شود اگر بیمار موارد زیر را تجربه کند:

  • سوء تغذیه: اگر بیمار برای جذب ویتامین ها و مواد معدنی، حتی پس از مصرف مکمل های توصیه شده، دچار مشکل باشد، ممکن است در نهایت دچار سوء تغذیه شود. اگر آنها قادر به حفظ جذب نباشند، سوء تغذیه می تواند باعث سایر مشکلات سلامتی شود.
  • عدم تحمل غذایی: برخی از بیماران ممکن است دچار عدم تحمل غذایی شدید شوند که از خوردن برخی غذاها یا انواع خاصی از غذاها جلوگیری می کند، مانند ناتوانی طولانی مدت در خوردن غذاهای جامد.
  • تهوع طولانی مدت، استفراغ یا درد شکم: در حالی که اینها عوارض جانبی رایجی هستند که بیماران ممکن است در هفته های بعد از عمل بای پس معده خود را تجربه کنند، برخی از بیماران ممکن است حالت تهوع، استفراغ و درد طولانی مدت را تجربه کنند. اگر این عوارض جانبی باقی بماند و باعث اختلال در کیفیت زندگی آن بیمار شود، ممکن است بخواهند نیازهای خود را با جراح خود ارزیابی کنند.

 

  • مسائل متابولیک: برخی از بیماران ممکن است مشکلاتی را در فرآیندهای متابولیک خود تجربه کنند، مانند ایجاد سطوح نامنظم قند خون. این موضوع شامل ایجاد هیپوگلیسمی پس از غذا پس از جراحی بای پس معده است. علائم ممکن است شامل سرگیجه، خستگی و حتی تشنج باشد.
  • سندرم دامپینگ: به دلیل تخلیه سریع معده، بیمار ممکن است علائم سندرم دامپینگ را تجربه کند. هنگامی که بیماران این سندرم را تجربه می کنند، غذای آنها قبل از رفتن به روده کوچک به طور کامل هضم نمی شود. این منجر به علائمی مانند اسهال و حالت تهوع می شود.
  • زخم یا فتق: بیمارانی که به طور مکرر دچار زخم و فتق می شوند؛ زخم ها و فتق ها گاهی اوقات می توانند منجر به نیاز به مراقبت های اورژانسی شوند.

در حالی که نمی توان از برخی علائم اجتناب کرد، اما می توانید خود را برای اینکه بعد از عمل جراحی بای پس معده برای شما چه شکلی است، آماده کنید. جراح شما موارد آموزشی، منابع و دستورالعمل هایی را در اختیار شما قرار می دهد تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد سلامتی خود کمک کند. هنگامی که شما یک روش بای پس معده را در نظر می گیرید، همچنین باید مطمئن شوید که از تمام راهنمای مراقبت های قبل و بعد از عمل پیروی می کنید. این کار می تواند به شما کمک کند تا از هر گونه عوارض جانبی ناخواسته ای که ممکن است ادامه داشته باشد و بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد، جلوگیری کنید.

خطرات جراحی معکوس بای پس معده

مانند هر روش جراحی دیگری، خطرات خاصی همراه با جراحی معکوس بای پس معده وجود دارد. جراح شما سطح خطر را مستقیماً با شما در میان خواهد گذاشت، زیرا سلامت فعلی شما و هر گونه مسائل پزشکی قبلی را ارزیابی کرده است. با توجه به اینکه جراحی معکوس دومین جراحی در همان محل از بدن شما است، جراح پیچیدگی های بیشتری را نسبت به اولین روش جراحی مدیریت خواهد کرد. این بدان معنی است که خطر نشت، خونریزی و تشکیل اسکار ممکن است افزایش یابد.

سخن آخر

بر اساس مطالعه منتشر شده در Indications and Operative Outcomes of Gastric Bypass Reversal که بر روی 50 بیمار مورد مطالعه قرار گرفت، 77.8٪ از بیماران مشکلات آناتومیکی را برطرف کردند و 100٪ سوءتغذیه را پس از عمل معکوس بای پس معده برطرف کردند. از همین مطالعه، میانگین بستری بیماران در بیمارستان 4 الی 8 روز بود و در 30 روز پس از عمل معکوس هیچ مرگ و میر بعد از عمل مشاهده نشد.

بر اساس مطالعه ای که توسط کتابخانه ملی پزشکی گردآوری شده است که شامل 100 بیمار واجد شرایط بود، شایع ترین دلایل برگشت بای پس معده سوء تغذیه، سندرم دامپینگ شدید، هیپوگلیسمی پس از غذا و کاهش وزن زیاد بود و در این میان سوءتغذیه با 12.3% بیشترین دلیل انتخاب جراحی معکوس بای پس معده را داشت. در همین مطالعه، شایع ترین رویداد پس از این عمل، افزایش وزن بود که 28.8 درصد از بیماران را تشکیل می داد.

“امیدواریم که سلامتی خود را در کنار وزن مناسب حفظ کنید.”

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878