مشاهده هزاران عکس قبل و بعد از لاغری و نظرات مراجعین در اینستاگرام ما Instagram
توصیه هایی برای یک عمر موفقیت بعد از جراحی چاقی!

توصیه هایی برای یک عمر موفقیت بعد از جراحی چاقی!

admin 0 دیدگاه 14 آبان 1401

هدف همه ما موفقیت بعد از جراحی چاقی است، اما گاهی اوقات ممکن است از مسیر خارج شویم و وزن ما افزایش پیدا کند. جای هیچ نگرانی نیست؛ زیرا عادات خاصی وجود دارد که در درازمدت به بیماران کمک می کند تا در مسیر خود باقی بمانند. برای شروع برخی از این عادات و بازگشت به مسیر هرگز دیر نیست، پس با ما همراه باشید تا راه های موفقیت بعد از جراحی کاهش وزن را به شما بگوییم!

 همیشه از نوشیدن همراه با غذا خودداری کنید.

نوشیدن و خوردن همزمان می تواند باعث:

  • افزایش حجم کل معده
  • افزایش بروز تهوع و استفراغ
  • در برخی مواقع می‌تواند به بیرون راندن سریع‌تر غذا از کیسه معده کمک کند، اما در این صورت بیماران در بین وعده‌های غذایی گرسنه‌تر می شوند. (به همین خاطر است که برای سیر شدن باید کالری بیشتری استفاده کنند و این موضوع منجر به بازگشت اضافه وزن می شود.)

1.5 لیتر مایعات در روز بنوشید!

کم آبی بدن می تواند باعث یبوست، سردرد، خستگی، سرگیجه و حتی آریتمی قلبی شود. 1.5 لیتر آب در روز را هدف قرار دهید و منتظر این نباشید تا بدن­تان سیگنالی مبنی بر تشنگی به شما ارسال کند.

  • پیشنهاد ما به شما این است که همیشه یک بطری آب کنارتان داشته باشید و یک تایمر تنطیم کنید تا به شما یادآوری کند!

برخی از علائم رایج کم آبی بدن عبارتند از:

  • احساس تشنگی
  • احساس تهوع یا سرگیجه
  • داشتن سردرد یا ضربان قلب سریع
  • داشتن ادرار تیره و غلیظ
  • احساس خستگی یا تحریک پذیری

آهسته غذا بخورید.

تند غذا خوردن می تواند منجر به غذا خوردن بیش از حد شود (زیرا فرصتی برای دریافت سیگنال سیری نیست) و در نتیجه احتمال تهوع و یا استفراغ بیشتر می شود. اما آهسته غذا خوردن به شما کمک می کند تا سیگنال سیری را دریافت کنید (حدود 20 دقیقه طول می کشد). توجه داشته باشید حتی “یک لقمه اضافی” می تواند منجر به پرخوری شود، بنابراین با ارام خوردن می توانید متوجه شوید که دقیقا چه زمانی سیر شده اید.

یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید.

دفتر خاطرات غذایی به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که 60-80 گرم پروتئین در روز دریافت کرده اید. همچنین با اطلاعاتی که در این دفترچه ثبت می کنید؛ متوجه هرگونه عدم تحمل غذایی یا غذاهایی که ممکن است باعث رفلاکس شوند، خواهید شد.

آیا می خواهید نسبت به انتخاب های غذایی­تان آگاهی داشته باشید؟ پس باید حتما یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید و آن را به روز نگه دارید.

آگاهانه غذا خوردن

یکی از راه های موفقیت بعد از جراحی کاهش وزن؛ تغذیه مبتنی بر آگاهی ذهن است. غذا خوردن آگاهانه شامل: آهسته غذا خوردن بدون حواس‌پرتی، اندازه‌گیری وعده‌ها، خوردن فقط تا زمانی که سیر شوید، غذا خوردن برای حفظ سلامت کلی، قدردانی از آنچه می‌خورید و تمایز بین محرک‌های گرسنگی واقعی و غیرگرسنگی مانند بی‌حوصلگی است. هنگام غذا خوردن، تلویزیون را خاموش کنید، در پاسخ دادن به ایمیل ها کوتاهی کنید، تلفن همراه خود را زمین بگذارید و روی غذا تمرکز کنید.

مکانیسم‌های مقابله‌ای جدید برای مقابله با «محرک‌ها» را بیاموزید

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که بعد از یک روز کاری پر استرس، دوست داشته باشید که یک تکه کیک شکلاتی یا یک کیسه چیپس بخورید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. مطالعات نشان می دهد که رویدادهای استرس زا باعث پرخوری عصبی می شود.

برای مقابله با چالش های زندگی، باید به یادداشت برداری، صحبت با یک دوست، مراجعه به مشاور یا سایر روش های مقابله ای بپردازید و مراقب این باشید تا درگیر موضوع پرخوری عصبی نشوید!

از شکر خودداری کنید.

خوردن شیرینی می تواند در طول زمان زیاد و زیادتر شود. این در صورتی است که شکر هیچ ارزش غذایی ندارد و می تواند خطرات جدی را برای همه ما داشته باشد. در ضمن، برای بیمارانی که عمل بای پس را انجام داده اند؛ قند و شکر می تواند باعث سندرم دامپینگ شود.

در نهایت کربوهیدرات های سالم را به بشقاب اضافه کنید.

شما به کربوهیدرات هایی به شکل میوه ها، سبزیجات و غلات کامل نیاز دارید که فیبر و مواد مغذی را تامین می کنند. در اوایل، پروتئین اصلی ترین ماده مغذی مصرفی به دلیل فضای محدود معده است. اما به تدریج یاد خواهید گرفت که دوباره کربوهیدرات های سالم را به آن اضافه کنید.

بهترین کربوهیدرات های سالم برای کاهش وزن

  • موز
  • سیب
  • گیلاس
  • جو
  • سبوس گندم
  • بلو بری
  • کلم بروکلی
  • کینوا
  • حبوبات ( خصوصا لوبیا سیاه)

ویتامین ها و مکمل های توصیه شده را مصرف کنید.

مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی پس از جراحی اختیاری نیست، زیرا ممکن است کمبود آن منجر به عوارض جبران‌ناپذیر سلامتی شود (پوکی استخوان، آسیب عصبی، ریزش مو، عوارض قلبی و …).

پروتئین کافی دریافت کنید.

پروتئین بخش بسیار مهم رژیم غذایی شما برای بهبودی و کاهش وزن پس از جراحی است و همچنین بخشی جدایی ناپذیر از حفظ توده عضلانی و مو، پوست و ناخن های سالم. در حالی که میوه ها، سبزیجات و سایر کربوهیدرات ها هنوز بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند، اولویت همیشه با پروتئین است – بنابراین تمام سعیتان را بکنید تا 60 – 80 گرم در روز پروتئین مصرف کنید.

  • استفاده از مکمل‌ها بعد از عمل به شما کمک می‌کند تا پروتئین کافی دریافت کنید.

اهمیت پروتئین

اگر رژیم غذایی شما حاوی پروتئین کافی نباشد، ممکن است حدود 6 ماه تا یک سال پس از جراحی کاهش وزن متوجه نازک شدن مو شوید. این به این دلیل است که بدن انسان نمی تواند بدون غذا پروتئین بسازد – و همچنین راهی برای ذخیره پروتئین ندارد – و همین امر باعث می شود که مصرف روزانه به اندازه کافی مهم باشد.

وقتی وزن کم می کنید، فقط چربی نیست که از بین می رود، بلکه عضله نیز هست. هدف از خوردن 60 تا 80 گرم پروتئین در روز کمک به کاهش از دست دادن عضلات است. نگه داشتن عضلات بیشتر همچنین می تواند به کاهش افتادگی پوست که پس از جراحی شایع است، کمک کند.

این کار را حتما انجام دهید

غذاهای پر پروتئین شامل گوشت، مرغ، ماهی، شیر، ماست، تخم مرغ، پنیر، لوبیا، آجیل، کینوا و محصولات سویا هستند. خرید شیر، پنیر و ماست کم چرب یا بدون چربی به کاهش میزان کالری و چربی در رژیم غذایی شما کمک می کند. همچنین اگر نگران قندهای اضافه شده در ماست هستید – ماست یونانی را انتخاب کنید تا پروتئین را به حداکثر برسانید و در عین حال قند را به حداقل. انتخاب تکه‌های کم‌چرب‌تر گوشت – بدون چربی و پوست – راه آسان دیگری برای صرفه‌جویی در کالری است.

بدانید که جراحی شگفت انگیز است، اما همه چیز را حل نمی کند.

شما هنوز باید فعال باشید و سالم غذا بخورید تا بهترین نتیجه را بگیرید.شما نمی توانید هر چه می خواهید بخورید و انتظار داشته باشید تا به وزنتان اضافه نشود. بنابراین هیچ وقت نباید به عادات قدیمی برگردید.

در آخر

جراحی چاقی به بیماران کمک می کند تا وزن کم کنند اما این جراحی، صرفاً ابزاری برای شروع سریع روند رسیدن به سبک زندگی سالم است. داستان موفقیت شما درست پس از این عمل و به دستان خودتان اتفاق می افتد. موفقیت بعد از جراحی کاهش وزن به ایجاد تغییراتی بستگی دارد که ماه ها و سال ها پس از جراحی ادامه داشته باشد. در اینجا چند راه برای جلوگیری از افتادن به عادات قدیمی و ماندن در مسیر موفقیت کاهش وزن آورده شده است.

ورزش را به عنوان بخشی از زندگی خود نگه دارید.

اگر جراحی چاقی را انجام داده اید و می خواهید حس رضایت بعد از این عمل را همیشه با خود به همراه داشته باشید؛ ورزش را نباید فراموش کنید.

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878