مشاهده هزاران عکس قبل و بعد از لاغری و نظرات مراجعین در اینستاگرام ما Instagram
تداوم کاهش وزن بعد از جراحی چاقی
تداوم کاهش وزن بعد از جراحی چاقی

تداوم کاهش وزن بعد از جراحی چاقی

یکی از متداول ترین سوالاتی که اغلب بیماران، پس از جراحی چاقی می پرسند این است که چگونه می توان تداوم کاهش وزن بعد از جراحی چاقی را کنترل کرد  و از کند شدن روند آن جلوگیری کرد؟

استپ وزن، یکی از ناراحت ‌کننده‌ترین مواردی است که بسیاری از افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند؛ با آن مواجه می شوند. معمولا در چند هفته اول با کاهش وزن عالی، یکنواخت و هیجان انگیزی روبرو هستند و به مرور زمان این روند کند و کمتر خواهد شد.

شاید بپرسید آیا این کاهش سرعت طبیعی است؟ چرا این اتفاق می افتد و چگونه می توانید از رکود کاهش وزن عبور کنید؟ یا اگر به دنبال این هستید که بدانید چگونه بعد از اسلیو معده یا سایر جراحی های چاقی، مانع استپ وزنی شد؛ این مقاله برای شما مناسب است.

چرا پس از جراحی چاقی، روند کاهش وزن متوقف می شود؟

چرا پس از جراحی چاقی، روند کاهش وزن متوقف می شود؟

چرا پس از جراحی چاقی، روند کاهش وزن متوقف می شود؟

وقتی صحبت از کند شدن سرعت کاهش وزن بعد از جراحی چاقی به میان می‌آید، سؤال این است که چه زمانی اتفاق می‌ افتد.

مسلما، پس از انجام چنین جراحی بزرگی و تغییر کلی در سبک زندگی، کاهش وزن، طبیعی و قابل انتظار است.

از این گذشته، بدن شما نه تنها تحت یک عمل جراحی آسیب زا و گسترده قرار گرفته است، بلکه در تلاش است تا تعادل متابولیک جدید خود را پیدا کند و این روند ممکن است کمی طول بکشد.

در روزها و هفته های اولیه پس از جراحی، بدن شما آب زیادی از دست می دهد؛ تورم بعد از عمل رو به کاهش می رود و منابع جایگزین انرژی مانند چربی و ماهیچه را می سوزاند. همچنین، به دلیل کوچک شدن سایز معده، کالری کمتری نسبت به قبل مصرف خواهید کرد.

زمانی که بدن شما عضله را تجزیه می کند با کاهش توده عضلانی روبرو خواهد شد که این مورد باعث کاهش وزن شما خواهد بود.

به تبع، کسانی که توده عضلانی بیشتری دارند، سرعت متابولیسم آنها نیز به شکل طبیعی سریعتر است. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که با کاهش توده عضلانی، سرعت متابولیسم نیز کاهش خواهد یافت.

به عبارت دیگر، بدن شما در یک سطح مشخصی از کالری باقی نمی ماند یا با ایجاد یک تعادل جدید به کاهش وزن سریع ادامه نخواهد داد.

به صورت خلاصه:

  • افراد بعد از گذشت چند ماه یا یک سال بعد از جراحی، رژیم و سبک زندگی خود را تغییر می دهند.
  • بدن عکس العمل نشان می دهد. مسلما بدن شما در برابر کاهش وزن حالت تدافعی از خود نشان می دهد.
  • زمانی که فرد به سرعت وزن کم می کند، متابولیسم آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

بایستی این را در نظر بگیرید که شاید دیدن کاهش وزن سریع بدن شما پس از جراحی دلگرم کننده باشد، اما همیشگی نیست. کاهش مداوم چربی و دستیابی به وزن سالم یک روند آهسته است که مستلزم ثبات، پیروی از برنامه تجویز شده پس از جراحی و صبر است.

چگونه پس از جراحی لاغری استپ وزنی را بشکنیم؟

چگونه پس از جراحی لاغری استپ وزنی را بشکنیم

چگونه پس از جراحی لاغری استپ وزنی را بشکنیم

اگر پس از بای پس معده یا فلات کاهش وزن اسلیو معده را تجربه کرده اید، نترسید. باز هم، این یک بخش کاملاً طبیعی از روند بهبودی برای بسیاری از بیماران است.

تنها کار مهمی که باید انجام دهید این است که برای رسیدن به نتیجه روند کاهش وزن را روی یک بازه طولانی مدت نگه دارید. در واقع، بهترین راه برای اطمینان از تداوم کاهش وزن موفقیت آمیز این است که ثابت بمانید و به تغذیه خود ادامه دهید.

برخی از نکات برای گذراندن مسیر کاهش وزن عبارتند از:

  • مطمئن شوید که به اندازه کافی و درست غذا می خورید.

شاید صدایی در گوش شما بگوید که کالری کمتری بخورید تا دوباره به روند کاهش وزن قبلی برگردید؛ این احتمالا وسوسه انگیز باشد، ولی این امکان وجود دارد که برای سفر کاهش وزن شما، مضر هم باشد.

چراکه، بدون کالری کافی، نمی توانید به ریکاوری یا توانایی بدن خود برای ادامه چربی سوزی کمک کنید.

علاوه بر این، ASMBS (بزرگترین سازمان پزشکی جراحی متابولیک و چاقی) مصرف 60 تا 120 گرم پروتئین در روز پس از جراحی کاهش وزن را توصیه می کند که رعایت آن برای سلامتی شما فوق العاده ضروری است.

به طور کلی، سعی که به برنامه غذایی پس از عمل که برای شما تجویز شده است، پایبند باشید. اگر نگرانی یا شکی در این خصوص دارید؛ حتما با پزشک یا متخصص تغذیه خود درمیان بگذارید. آنها به شما کمک می کنند و شما را در مسیر درست تغذیه مناسب قرار می دهند.

  • تنظیم و برنامه ریزی کنید که چه چیزی و چه زمانی می خورید

نه به این معنی که برای همیشه یک تغییر کلی در رژیم غذایی خودتان ایجاد کنید؛ بلکه فقط برای زمان هایی که احساس می کنید هیچ کنترلی روی غذا خوردن خود ندارد؛ یکی از انواع غذاهایی را که از آن لذت می برید را در برنامه خود اضافه کنید تا ایجاد انگیزه برای ادامه راه باشد.

به عنوان مثال، اگر اخیراً غذاهای پروتئینی حیوانی زیادی مصرف کرده‌اید، سعی کنید از برخی از غذاهای گیاهی استفاده کنید و همچنین روش های پخت متفاوتی را نیز برای آنها بیاید.

اگر سه یا چهار وعده غذایی در روز می‌خوردید، ممکن است تغییر به شش وعده غذایی کوچک‌تر مفید و بهتر است. این روش، همان تغذیه شما را در زمان های مختلف به شما ارائه می دهد و مانع از پرخوری نیز می شود.

 

  • هیدراته بمانید

یکی از مهمترین کارهایی که بیماران چاقی بعد از جراحی باید انجام دهند، هیدراتاسیون است.

بدن شما بیشتر از آب تشکیل شده است، بنابراین برای اینکه بتواند از نظر متابولیکی بهترین عملکرد خود را داشته باشد، به آب کافی نیاز دارد.

علاوه بر این،هیدراته ماندن برای عملکرد بهینه سیستم ایمنی، ترویج منظم بودن روده، جلوگیری از یبوست و حمایت از سلامت کلی جسمی و روحی بسیار مهم و کلیدی است.

  • مکمل های خود را طبق دستور مصرف کنید

بدن شما دقیقاً در سیستم گوارش، جایی که تغذیه شروع می شود، تحت یک ضربه جراحی قابل توجه قرار گرفته است. بنابراین، مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی برای همیشه و تا آخر عمر ضروری است.

چراکه، برای بهبودی، سلامتی و توانایی بدن شما و همچنین حفظ متابولیک جدید طبیعی، مصرف این مکمل های بسیار مهم و اساسی است.

توجه داشته باشید که با بهینه ‌سازی وضعیت تغذیه ‌ای بدنتان، به نوعی باعث حمایت از وضعیت تان بعد از جراحی خواهید شد و در نهایت به یک موفقیت بلند مدت در این راه می رسید.

  • برنامه تمرینی خود را تغییر دهید

داشتن برنامه ورزشی بعد از جراحی و البته برای همیشه، خیلی درروند کاهش وزن و حتی ثابت ماندن آن تاثیرگذار است.

بنابراین، چنانچه از این وضعیت دور شدید؛ سعی کنید هر چند وقت یکبار کارهای را که قبلا انجام می دادید را با هم مخلوط کنید تا شاید کمی شرایط را تغییر دهید.

مثلا یک رژیم 4 تا 6 هفته ای در کنار ورزش را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند با انگیزه بمانید و بدنتان در چالش باقی بماند.

در این میان، پیاده ‌روی و سایر فعالیت‌ های کم ‌تأثیر برای سلامت کلی عالی هستند، اما در صورت توانایی، تمرینات قدرتی را به آن اضافه کنید. اگر سعی دارید، تمرینات و ورزش های سنگین تر را در پیش بگیرید؛ حتما با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

  • روی هدف نهایی تمرکز کنید، نه به صورت کوتاه مدت

وقتی کاهش وزن بدون هیچ دلیل مشخصی متوقف می شود، می تواند بسیار خسته کننده و نا امید کننده باشد. در این زمان، باید از شروع به نگرانی درباره روند نادرستی که در پیش گرفته اید یا وزن کردن مادوم خود، شمارش کالری اجتناب کنید.

این درست است که اعداد می توانند باعث پیشرفت شما در طول زمان شوند، اما نباید به منبع اضطراب دائمی تبدیل شوند.

در عوض، راه‌ هایی پیدا کنید تا ذهن خود را در جایی دیگر بر روی فعالیت ‌هایی که از آن لذت می‌برید؛ متمرکز کنید. اطمینان داشته باشید که در مسیر درستی قرار دارید و سفر طولانی مدت کاهش وزن شما از این مانع موقت هم عبور خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که پیشنهادات بالا به نیازهای فردی و مرحله روند بهبودی شما بستگی دارد. در نهایت، هرکسی تجربه جراحی چاقی متفاوتی دارد، اما باید انتظار داشت که پس از آن، با کاهش وزن چشمگیری مواجه شوید.

جمع بندی

بهترین کاری که می توانید برای سلامتی و کاهش وزن خود پس از جراحی انجام دهید این است که عادات غذایی مثبت و ورزش ایجاد کنید.

در صورتی که دچار استپ وزنی یا همان کاهش روند کم کردن وزن هم شدید؛ نگران نباشید؛ همیشه یک راه برای بازگشت وجود دارد.

می توانید از نکاتی که در این مقاله گفته شد؛ استفاده کنید یا با مراجعه به پزشک خود، بهترین راهکار و پشتیبانی را دریافت نمایید.

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878